18. SEPTEMBER 2019

Temadag med Kirkeudvalget fastlagt

Fælles henvendelse fra repræsentanter for folkekirkens aktører har fået positiv modtagelse i Kirkeudvalget, som har takket ja til møde i oktober.

Kirkeskibet 2450 Thomas Heie Nielsen.jpg

Kirkeskibet 2450, som er kirke i Sydhavns Sogn i København, danner rammen om et møde den 11. oktober mellem forskellige aktører i folkekirken og folketingets Kirkeudvalg. Foto er fra indvielsen af kirkeskibet den 27. august. Fotograf: Thomas Heie Nielsen.

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Fredag d. 11. oktober mødes folketingets kirkeudvalg, Provsteforeningen, Præsteforeningen, biskopperne og Landsforeningen af Menighedsråd for at tale sammen om folkekirkens struktur og arbejde.

Det nyligt indviede Kirkeskibet 2450 i Københavns Sydhavn bliver rammen om et møde, hvor der vil blive lejlighed til hilse på hinanden og få drøftet de aktuelle dagsordner i folkekirken.

- Jeg er meget tilfreds med, at en række repræsentanter for folkekirken har kunnet lave en fælles henvendelse til det nye kirkeudvalg og glæder mig over, at udvalget har sagt ja tak til invitationen, siger Søren Abildgaard, Landsforeningens formand.

Folkekirke i samklang med tiden

Programmet er en blanding af introduktion til folkekirken og en fremlæggelse og drøftelse af de aktuelle emner, der optager folkekirkens parter. Menighedsrådsformand Lone Rasmussen, Sydhavn Sogn deltager også i mødet. At det er Kirkeskibet 2450, der er valgt som mødested, er helt bevidst.

- Folkekirken skal være der, hvor folk er, og Kirkeskibet 2450 er en synliggørelse af, at folkekirken er i samklang med tiden og tilstede i det moderne samfund siger Søren Abildgaard, der ser frem til mødet med de nye kirkepolitikere.

- Det er vigtigt for både Landsforeningen og de øvrige folkekirkelige aktører at have en god kontakt til og være i tæt forbindelse med folketinget om kirkes rolle i samfundet, siger Søren Abildgaard.

#Folketingets kirkeudvalg