21. AUGUST 2019

Svindelmails: Lav regler for overførsel af penge

I lyset af den aktuelle sag med Danske Kirkers Råd, der er blevet franarret næsten 1 mio. kroner, opfordrer Landsforeningen til, at man lokalt laver regler og aftaler om, hvordan bankoverførsler håndteres.

SVindelmails - til nyhed uge 34 2019.jpg

Pas på svindelmails - vær mistænksom, blandt andet ved anmodning om pengeoverførsel i euro og tjek, at afsender af mailen er den, som vedkommende udgiver sig for. Det kan blandt andet gøres ved at videresende mailen til sig selv. Foto: Colourbox.

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

- En god regel er altid at tjekke, om en mail med anmodning om at overføre penge, kommer fra den mailadresse, den udgiver siger for. Så videresend mailen til dig selv for at tjekke afsenderens sande adresse, den kommer nemlig frem, når man videresender, lyder rådet fra Hans-Henrik Nielsen, formand for Landsforeningens Økonomi og Bygningsudvalg.

Han anbefaler også, at man tager telefonisk kontakt med den, der tilsyneladende har sendt anmodningen om at foretage en betaling, i stedet for at svare på mailen, hvis man er i tvivl om rigtigheden.

Som kasserer for Måløv Sogn, har Hans- Henrik Nielsen selv for nylig været udsat for at modtage en svindelmail. Han blev bedt om at betale en regning på 4671 euro og overføre pengene til en konto i udlandet.

- Det første, der vakte min mistænksomhed var, at beløbet var i euro, for det er der ikke ret mange kirker i Danmark, der bruger, siger Hans-Henrik Nielsen.

Du kan læse mere om dette og andre forsøg på at svindle menighedsråd her.

Læs om den aktuelle svindelsag på Danske Kirkers Råds hjemmeside her.