20. FEBRUAR 2019

Og ordet blev sang – Liturgikonference 2019

Den årlige liturgikonference løber af stablen den 6.-8. maj i Haslev, og du kan stadig nå at tilmelde dig. I år er temaet ”og ordet blev sang”. Musik og ord er tæt sammenknyttet til gudstjenester i den reformatoriske kirke, og i Danmark møder du nok aldrig en gudstjeneste, hvor der ikke synges salmer. Derfor er ord og sang til debat og fortolkning på årets liturgikonference.

Liturgikonference 2019.jpg

Foto: Folkekirken.dk

Af: Anja Christensen

Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter er vært for konferencen, der i år finder sted for sjette gang. Der plejer at være livlige debatter og interessante samtaler til liturgikonferencen, og i år bliver det hele ledsaget af masser af musik og salmesang.

Hvad sker der på konferencen
Gudstjenestekonferencen er, som navnet indikerer, tre dages arbejde med gudstjenester, og der er hentet inspiration fra både ind- og udland.

I løbet af konferencen kan du deltage i flere forskellige gudstjenester - flere af dem lidt eksperimentelle. Derudover er der naturligvis masser af salmesang og spændende foredrag blandt andet med hjerneforsker og musiker Peter Vuust og Dr. Theol Jochen Arnold fra den tyske evangeliske kirkes centrum for gudstjeneste og kirkemusik.

Som noget helt særligt kan du også opleve uropførelsen af en ny, dansk musikmesse ”LIVSMESSEN” med tekst af Iben Krogsdal og musik af Trio Mio.

De to nyeste rapporter fra Biskoppernes Liturgiske arbejdsgrupper bliver også præsenteret på konferencen. I år handler de om gudstjeneste og om dåb/nadver. Efter rapporterne er blevet præsenteret, er det åbent til drøftelse og samtaler.

Herudover er der en række workshops, med noget for enhver smag:

• om hvordan lærer vi at synge nyt
  • om hvordan den store musik (Bach) kan åbnes, brydes og inddrages i gudstjenester
  • om det ord, der i liturgien er mere end ord
  • om at skrive salmer til de måske-kristne

Konferencen henvender sig til alle med en kirkelig interesse, det være sig præster såvel som lægfolk. Og alle er velkomne.
Tilmelding til liturgikonferencen på FUVs hjemmeside.

#salme #konference #liturgi