23. JANUAR 2019

Læs politik om gratis begravelser

Landsforeningens politik for gratis begravelser har været drøftet på seneste møde i udvalget for økonomi og kirkegårde. Det fastholdes, at beslutningen om gratis begravelser skal afgøres lokalt.

COLOURBOX16782162.jpg

Beslutningen om gratis begravelser skal afgøres lokalt. Landsforeningens politik på området kan nu læses på hjemmesiden. Foto: Folkekirkens materialebank

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Indholdet af politikken blev allerede drøftet og fastlagt i 2016. På mødet den 4. januar formulerede udvalget begrundelsen for holdningen. Anledningen var det fokus, der i december i flere medier, blandt andet TV2, blev sat på sogne og provstier, der tilbyder gratis begravelser til medlemmerne, og som efterfølgende skabte debat.

På udvalgsmødet blev det besluttet at fastholde, at beslutningen om gratis begravelser eller ej er en lokal afgørelse.

- Vilkårene er meget forskellige rundt omkring i landet. Det er på det enkelte sted, man bedst ved, om gratis gravsteder betyder noget for medlemmerne i folkekirken, siger udvalgsformand Hans-Henrik Nielsen, Økonomi- og Kirkegårdsudvalget.

Ud fra den store interesse for spørgsmålet om gratis begravelser, planlægger bestyrelsen at bruge en del af det kommende årsmøde på at drøfte emnet.

- Vi ønsker at bidrage til, at man i sognene og provstierne kan have en kvalificeret debat, således at man kan træffe den beslutning, der giver størst mening og værdi lokalt, siger Hans-Henrik Nielsen.

Politikken for gratis begravelser kan læses her.

#Kirkegården #Politik