12. JUNI 2019

Inspirerende Folkekirkemøde

Deltagere på folkekirkemødet fortæller om deres indtryk af dagen. Nogle havde valgt at køre sammen i bus – andre tog bilen til Herning, hvor kombinationen af Himmelske Dage og Folkekirkemøde gav mulighed for en mangfoldighed af oplevelser.

Folkekirkemøde til DF-artiklen.jpg

Folkekirkemødet 2019 havde deltagelse af aktive medlemmer fra både menighedsråd, distriktsforeninger og andre med interesse for folkekirkelige spørgsmål. Foto: Charlotte Tybjerg Sørensen

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Henrik Nielsen er formand for Distriktsforeningen for Horsens Provsti. Han deltog i Folkekirkemødet sammen med en kollega fra menighedsrådet ved Klosterkirken i Horsens.

- Folkekirkemødet var rigtig godt. Jeg var meget optaget af den del af programmet, der handlede om dåb og nadver, og selvom jeg har det lidt som i julesangen, hvor man synger: ”Rør blot ikke ved min gamle jul”, så synes jeg, det var meget inspirerende at høre om, hvordan de har arbejdet med nadverritualet i Himmelev, fortæller Henrik Nielsen.

Fælles bustur til Herning

I Esbjerg-bydelen Kvaglund var der arrangeret fælles bustransport til Herning. Den blev både benyttet af menighedsrådsmedlemmer og andre interesserede fra området.

- Vi kørte fra Kvaglund kl. 8.30 og var hjemme igen kl. 19. Jeg brugte 4 timer på Folkekirkemødet og var meget begejstret for hele programmet. Jeg ville gerne have haft de sidste timer med også, men ville også gerne opleve, hvad Himmelske Dage havde at byde på, så jeg gik ud i byen kl. 15, fortæller menighedsrådsmedlem Anna-Grethe Østergaard, der deltog i turen til Folkekirkemødet.

Distriktsforening kunne arrangere tur næste gang

Både hun og Henrik Nielsen kunne ønske sig, at der fra deres menighedsråd - og for Henrik Nielsen også Distriktsforeningen – var større interesse for at deltage og gøre det til en fælles oplevelse.

- Man kunne fint tage det op på et møde i Distriktsforeningen og arrangere at vi tog afsted sammen, siger Henrik Nielsen, som i øvrigt har planer om at tage ud til de små sogne i Horsens Provstis Distriktsforening for at oplyse dem om både Distrikts- og Landsforeningen og hvad der er af tilbud, blandt andet Folkekirkemødet.

Drøftet på rådsmøde efterfølgende

I forbindelse med Folkekirkemødet blev biskoppernes liturgirapporter om gudstjenesten, dåb og nadver præsenteret, og der var mulighed for at tage pixiudgaver af biskoppernes liturgirapporter med hjem. Det benyttede Anna-Grethe Østergaard sig af.

- Det kan være, at jeg fortæller om Folkekirkemødet på et af de kommende menighedsrådsmøder, for alle kunne have haft glæde af at være med. Det gav rigtig god inspiration til arbejdet fremover, siger Anna-Grethe Østergaard.

I Henrik Nielsens menighedsråd var hans oplevelse fra Folkekirkemødet en del af dagsorden på rådsmødet i sidste uge.

- Jeg havde lavet et referat til menighedsrådet og vi diskuterede emnerne på mødet. Fx om vi skal arbejde på at oprette et Gudstjenesteudvalg, ligesom jeg tror, vi vil bruge de spørgsmål, der er trykt i pixiudgaverne af rapporterne, til at drøfte, om vi skal ændre noget her hos os, fortæller Henrik Nielsen.

Landsforeningen opretter i nærmeste fremtid en side vedrørende liturgirapporterne og de videre drøftelser, som menighedsrådene inddrages i. Indtil da, kan du læse mere om dem på folkekirken.dk

Læs mere fra Folkekirkemødet her.

#Folkekirkemødet