29. OKTOBER 2019

Arbejdsgiver: Studietur gav inspiration

Landsforeningens personaleudvalg tager indsigt og ideer med hjem fra studietur til Norge og besøg hos Kirkens Arbejdsgiverorganisation, KA.

Studietur for Personaleudvalget til Norge oktober 2019.jpg

Personaleudvalget besøgte KA Arbejdsgiverorganisasion, som er er forhandlingsberettiget organisation for 550 kirkelige virksomheder og organisationer i Norge. Fra venstre ses Susanne Møller, Karen Marie la Cour, direktør Ingrid B. Tenfjord, KA, administrerende direktør Marit Halvorsen Hougsnæs, KA, Inge Kjær Andersen og Iben Tolstrup. Foto: Privat.

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Norge, nærmere bestemt Oslo-området, var målet for turen, som fandt sted 19.- 21. oktober. En af dagene var helliget et besøg hos Kirkens Arbejdsgiverorganisation, KA, som er både interesse- og arbejdsgiverorganisation for det kirkelige område herunder også Den Norske Kirke.

- Vi har oplevet, at vores medlemmer gennem tiden har sat spørgsmålstegn ved, om Landsforeningen kan varetage opgaven som arbejdsgiverorganisation med forhandlingsret. I Norge fik vi indblik i, hvordan KA formår at både at være arbejdsgiverorganisation med alt, hvad det indebærer og samtidig varetage opgaven som politisk interesseorganisation. Som Arbejdsgiverorganisation oplever KA at være bredt anerkendt af sine modparter, siger Landsforeningens næstformand Inge Kjær Andersen, formand for Personaleudvalget.

Det lange seje træk har betydning

Hjemme igen føler Personaleudvalgets fire medlemmer sig både inspireret og godt klædt på til det videre arbejde med at fremme Landsforeningens ambition om at få forhandlingsretten på arbejdsgiverområdet.

- Det var en god og udbytterig tur, som kan bidrage til det videre arbejde. Og vi fik også konstateret, at det med at sætte gang i forandringer er en længere proces - ikke bare i den danske folkekirke. I Norge tog det også en årrække at få KA etableret som arbejdsgiverorganisation. Så det er det lange seje træk, der betyder noget, siger Inge Kjær Andersen.

Drøftes med formænd på møder til foråret
Planen er nu at arbejde videre ud dels ud fra KA's erfaringer med etableringen af en arbejdsgiverorganisation og dels ud fra de drøftelser, der har været - senest på delegeretmødet 2019. Desuden har der netop været afholdt et fokusgruppeinterview med deltagelse af menighedsrådsmedlemmer med særlig indsigt i organisationsarbejde, hvor der også kom nyttig viden.

Som noget nyt afholder Landsforeningen en række formandsmøder for menighedsrådsformænd til foråret.

- Der vil det være oplagt, at vi får en dialog  om, hvordan og hvorfor vi arbejder på at få forhandlingsretten og få præsenteret, hvordan vi kan bruge de erfaringer, man har gjort sig i Norge, siger Inge Kjær Andersen og understreger, at Personaleudvalget er meget bevidste om, at Landsforeningen ikke bare kan kopiere modellen fra Norge, - for vi skal jo have vores egen danske model.

#Arbejdsgiver