6. JUNI 2018

Overenskomstresultaterne i folkekirken stemt hjem

De faglige organisationer har meddelt Moderniseringsstyrelsen, at deres medlemmer har stemt ja til overenskomstresultaterne

151665-Design-af-logo-OK'18-banner.jpg

Af: Jesper Moll

De faglige organisationer siger ja til det forhandlingsresultat, der blev resultatet af de langvarige overenskomstforhandlinger i Forligsinstitutionen i foråret. Siden 28. april har resultatet været til afstemning hos de faglige organisationer, som nu har stemt ja til aftalerne, der gælder frem til 2021. Det betyder, at aftalerne på folkekirkens område nu plads.

Inge Kjær Andersen, næstformand i Landsforeningen, er glad for at risikoen for konflikt nu er ovre:

-  Vi undgik med nød og næppe en konflikt, der aldrig var folkekirkens, og det er jeg glad for. Nu er rammerne endelig på plads, og det er godt for de mange arbejdspladser i sognene. Næste skridt bliver så at få omsat aftalerne til forståelige vejledninger, så vores medlemmer kan blive klædt godt på i deres funktioner som arbejdsgivere, siger hun.

Kirkeministeriet forventer at offentliggøre forhandlingsresultatet i næste uge.

#OK18 #Arbejdsgiver