27. JUNI 2018

Konference om kirken og lokalsamfundet

Sæt kryds i kalenderen 6. oktober, når Landsforeningen inviterer til konference om samarbejde mellem lokalsamfund og menighedsråd

COLOURBOX26471497.jpg

Af: Jesper Moll

Tid og sted

Lørdag den 6. oktober 2018 kl. 9.30 – 15.00

Fænøsund Konferencecenter, Oddevej 8, Middelfart

Få inspiration til, hvordan kirken sammen med andre lokale foreninger og grupper kan være en aktiv del af lokalmiljøet, når der 6. oktober er konference om menighedsråd og lokalsamfund i Middelfart.

Få ny viden med hjem

Syddansk Universitet gennemfører for tiden en undersøgelse af, hvilke styrker henholdsvis lokalrådene og menighedsrådene har, og hvilke fordele der kan være i at bringe de to råd sammen. Et lokalråd er en privat forening, der arbejder for at fremme lokalsamfundetsinteresser og kan arbejde selvstændigt eller i samarbejde med kommunalbestyrelsen. Resultaterne fra undersøgelsen præsenteres på konferencen.

Mød andre

På konferencen vil der være indlæg fra Landdistrikternes Fællesråd og fra Landsforeningen af Menighedsråd, og du vil møde andre medlemmer af menighedsråd på landet, som også overvejer, hvordan kirken kan spille endnu bedre sammen med andre gode kræfter i sognet.

Programmet er ikke færdigt endnu, men der vil være samtaler om, hvordan menighedsrådet ser sig selv som aktør i det lokale samarbejde, og overvejelser om hvorvidt det er præstens eller menighedsrådets opgave at tegne kirken i det lokale samarbejde.

Konferencen arrangeres af Kirken på landet/Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter og Landsforeningen af Menighedsråd. Program og oplysning om tilmelding udsendes i løbet af sommeren.