13. NOVEMBER 2018

Hjælp til konstitueringen

Inden første søndag i advent, hvor det nye kirkeår begynder, skal alle menighedsråd have afholdt konstitueringsmøde

konstituering_colourbox.JPG

Fristen for at have afholdt det årlige konstitueringsmøde udløber snart. Foto: Colourbox.

Af: Alex Kjær

Nogle steder, hvor man har to-årig valgperiode, er der trådt helt nye medlemmer ind i rådet. For dem gælder det særlige, at de blandt andet skal afgive menighedsløftet. Andre steder skal der måske skiftes ud på nogle af posterne i rådet.

Konstituering

Landsforeningen har udgivet et online kursus med introduktion til meninghedsrådet. Her finder du også et afsnit om konstituering. Klik her.

Du finder også hjælp til konstitueringen andre steder, blandt andet på Den Digitale Arbejdsplads. Klik her.

Online vejledning

Funktionsperioden er for et år af gangen, og Landsforenignen har en online vejledning, som kan hjælpe med at gøre processen så god som mulig.

På godtfrastart.dk finder du blandt andet et modul med introduktion til menighedsrådet.

Flere valg

Her får man blandt andet at vide, at der under konstitueringen udover valg af roller som formand og kontaktperson også skal vælges en byggesagkyndig, som deltager i det årlige syn af kirke og kirkegårde samt en underskriftsbemyndiget, der kan underskrive sammen med formanden, når lovgivningen kræver det.

Læs meget mere på godtfrastart.dk, hvor du under modulet "Introduktion til menighedsrådet" finder afsnittet "roller, opgaver og ansvar".