28. APRIL 2018

Forlig på plads på det statslige område

Med indgåelse af forlig på statens område falder der ro på folkekirkens arbejdspladser

20180428-215722-L-1000x665we.jpg

Konflikten på det statslige og folkekirkelige område er undgået. Sophie Løhde og de andre topforhandlere har indgået en aftale om de næste tre år. Foto: Ritzau Scanpix

Af: Jesper Moll

Efter lange forhandlinger kunne chefforhandler for staten, Sophie Løhde, i aften trykke hånd med Flemming Vinther, formand for CFU og forhandlingsleder for de ansatte i staten, og formand for AC, Lars Qvistgaard.

Med håndtrykket og en underskrift er der indgået forlig om overenskomsterne for de 180.000 ansatte i staten, som var det sidste forlig, der manglede, efter forligene i kommuner og regioner faldt på plads tidligere på ugen.

Forlig giver fornuftig lønudvikling

Med forliget falder der ro på folkekirkens område, der har været omfattet af både strejke- og konfliktvarslet, og det glæder Inge Kjær Andersen, næstformand for Landsforeningen af Menighedsråd og formand for foreningens personaleudvalg:

- Folkekirkens arbejdsgivere har været hevet ind i en uholdbar situation, og det er godt, at uvisheden er slut. Nu skal vi have tid til at nærlæse aftalerne, men umiddelbart glæder jeg mig over, at vi i folkekirken kan holde en fornuftig lønudvikling inden for økonomisk ansvarlige rammer.

LÆS OGSÅ: Forhandlinger fortsætter i folkekirken

Forliget for statens og folkekirkens område læner sig op ad de regionale og kommunale forlig i forhold til lønudvikling og de ansattes spisepause.

I hovedtræk er forhandlerne blevet enige om:

• Den samlede økonomiske ramme er på 8,1 procent i overenskomstperioden.
  • En generel lønstigning på 6,2 procent til de statsansatte.
  • Parterne bl.a. enige om at etablere en ny kompetencefond, som skal give medarbejderne ude på de enkelte arbejdspladser bedre muligheder for at tilegne sig og udvikle de nødvendige kompetencer, der efterspørges lokalt på de statslige arbejdspladser og på et moderne arbejdsmarked i øvrigt.
  • Endelig sikrer forligene tryghed om medarbejdernes betalte spisepause, som forsat vil være medregnet i arbejdstiden.

Næste skridt

Normalt ville Landsforeningen, Kirkeministeriet og de faglige organisationer på folkekirkens område mødes til forhandlinger, efter at de centrale forlig er indgået. Men det er endnu uvist, hvordan processen bliver denne gang, da den endelige tekst i aftalerne ikke er offentliggjort.

De nye overenskomstaftaler, der vil være gældende frem til 1. april 2021, skal nu til afstemning blandt alle centralorganisationerne og AC.

Kilde: Finansministeriet

#OK18 #Ledelse #Arbejdsgiver