30. APRIL 2018

Forhandlinger fortsætter i folkekirken

Topforhandlerne fandt hinanden i weekenden, og nu skal der forhandles om aftalerne på folkekirkens område, inden for de rammer der er aftalt i forliget på statens område.

COLOURBOX3390079.jpg

Af: Jesper Moll

Mange kunne drage et lettelsens suk lørdag aften, da statens topforhandler Sophie Løhde trådte ud foran de snurrende kameraer uden for Forligsinstitutionen sammen med arbejdstagernes topforhandlere Flemming Vinther og Lars Qvistgaard.

Folkekirkens forhandlinger

Forhandlingerne om folkekirkens overenskomster fortsætter efter de centrale forlig er på plads.

11. maj: Frist for aftalen med DOKS

18. maj: Frist for aftale med øvrige faggrupper

Med deres håndtryk blev der indgået forlig på alle tre offentlige områder, men der er stadig et stykke vej før folkekirkens aftaler er på plads. Først når de centrale aftaler på statens område er færdige, kan Landsforeningen af Menighedsråd, Kirkeministeriet og repræsentanter fra de faglige organisationer afslutte forhandlingerne om folkekirkens aftaler.

Aftaler på plads i maj

Forberedelserne til de folkekirkelige forhandlinger har været i gang længe, men de har været sat på pause, mens topforhandlerne har været buret inde i Forligsinstitutioner. Nu kan forhandlingerne genoptages, oplyser Kirkeministeriet, og aftalerne skal være på plads i løbet af maj.

LÆS OGSÅ: Forlig på plads på det statslige område

Fristen for at lave aftale med de konservatorieuddannede organisters fagforening, DOKS, er 11. maj, mens de øvrige faggrupper har en uge mere at forhandle i. Inden 18. maj skal deres områder være forhandlet færdige.

#OK18