3. OKTOBER 2018

Deling af fortrolige dokumenter

Brug arkivet på Den Digitale Arbejdsplads, når I skal dele fortrolige dokumenter i menighedsrådet

COLOURBOX9476153.jpg

Foto: Colourbox

Af: Eva Strøm

"Som menighedsråd vil I ofte have behov for at dele fortrolige dokumenter, og her kan I nemt bruge DAP (Den Digitale Arbejdsplads, red.) i stedet for at sende usikkert til private mailadresser. Desuden kan I bruge menighedsrådets postkasser.", skriver Kirkeministeriet i en nyhed på Den Digitale Arbejdsplads d. 2. oktober.

På Den Digitale Arbejdsplads kan menighedsrådet dele mange forskellige typer af dokumenter, fx mødemateriale, modtagne mails, billeder osv. på en sikker måde. Det kan I gøre i to forskellige arkiver:
  • Menighedsrådets fælles arkiv, hvor alle menighedsrådsmedlemmer samt eventuelle personer i rådet med rollen 'betroet' og 'medarbejder' har adgang.
  • Menighedsrådets fortrolige arkiv, hvor formand, kontaktperson og eventuelle personer i rådet med rollen 'betroet' har adgang.

I kan selv tilpasse begge arkivområder med de mapper, der passer til jeres behov.

Pas på mails

Budskabet er, at der ikke er nogen grund til at sende en masse mails med vedhæftede dokumenter indbyrdes i rådet. Det er meget bedre - både i forhold til fortrolige oplysninger og overfyldte postkasser - at sende en mail med en besked om, at man har lagt en fil eller et nyt dokument i arkivet. Så kan de andre rådsmedlemmer logge sig på DAP og hente filen.

Hvis I aktivt bruger arkivet, behøver I heller ikke bestille sikre mailadresser på Kirkenettet til alle medlemmer. I kan fint bruge jeres private mails til at fortælle, at nu er der nyt i arkivet.

I Nyheden fra Kirkeministeriet kan du også læse mere om menighedsrådets postkasser på DAP, og hvordan I kan bruge dem.

Læs nyheden her (kræver login til Den Digitale Arbejdsplads)

#Vejledning #Rådgivning