8. FEBRUAR 2017

Truslen fra hackere tvinger til skrappere sikkerhed

Kirkenetbrugere kan fortsat få ekstra programmer på deres computer. Men for fremtiden skal Folkekirkens IT installere dem for at lukke sikkerhedshuller for cyberkriminelle

csm_COLOURBOX7789482_b0c72d396d.jpg

Af: Ellen Aagaard, folkekirken.dk

D. 12. januar blev der lukket for muligheden for selv at installere nye programmer på sin kirkenet-pc. Meddelelsen på Den digitale Arbejdsplads (DAP) fik mange til at overveje, om det nu bliver nødvendigt at købe en ekstra pc til de mange programmer, de bruger i deres arbejde.

Så galt går det forhåbentlig ikke, mener Ulla B. Kristiansen, projektchef og it-sikkerhedskoordinator i Folkekirkens IT:

- Kirkenetbrugere kan fortsat få sikre programmer på deres pc’er. Men de skal være godkendte og installeres af Folkekirkens IT, som så også sørger for at holde dem opdaterede. På den måde sikrer vi kirkenettet mod cyberkriminelle, som ellers kan få adgang til personfølsom data.

Flere hackerangreb i fremtiden
Regeringen har sat fokus på netsikkerhed og i december 2016 opdaterede Center for Cybersikkerhed og Digitaliseringsstyrelsen deres Cyberforsvar, der virker med anbefalinger, som også folkekirken skal følge. Kravene til sikkerhed er skærpede og det er der gode grunde til.

- Sidste år var hackere på vej til at overføre penge fra et provsti og et sogn til udenlandske konti. De blev bremset i sidste øjeblik, men den slags angreb må vi forvente os flere af i fremtiden, siger Ulla B. Kristiansen. Og det er ikke blot kirkernes kasser, som hackere kan skaffe sig adgang til gennem et usikkert program på en kirkenet-pc, men også medarbejdernes kontonumre, personalemapper og cpr-numre. Data som fx kan bruges til identitetstyveri.

Folkekirkens IT skal installere programmer
På forsiden af DAP’en ligger nu en oversigt over godkendte programmer til Kirkenettet, som blandt andet rummer programmer som Skype, Adobe, Dropbox og iTunes. Listen bliver hele tiden ajourført og ønsker man et program godkendt, som ikke er på listen, kan man udfylde en formular, hvor man beder om at få programmet vurderet og godkendt.

Vil man have et nyt program installeret på sin pc, kontakter man Folkekirkens ITs support. Det vil give besvær og ekstra arbejde både for brugerne og Folkekirkens IT, men der er ingen vej uden om, hvis sikkerheden skal bevares, forklarer Ulla B. Kristiansen. Hvis man vil have afinstalleret et program, henvender man sig også til supporten, som kan afinstallere programmer. I løbet af første halvår 2017 kommer der nyt om, hvornår ikke-godkendte programmer skal afinstalleres.

#Den Digitale Arbejdsplads