28. NOVEMBER 2016

Ny minister holder fast i fokus på valgformer

Mette Bock er ny kirkeminister efter Bertel Haarder.

csm_20161128-162306-L-1000x640we_b855e1df91.jpg

Mette Bock afløser Bertel Haarder som kirkeminister. Foto: Scanpix

Det nye regeringsgrundlag viser, at der ikke er udsigt til store forandringer på folkekirkeområdet med vagtskiftet, og det glæder Landsforeningens formand Søren Abildgaard.

- Jeg hilser den nye minister velkommen og er helt tryg ved, at vi lige som med den forrige minister vil få et godt samarbejde på de områder, der har betydning for menighedsrådene.

Søren Abildgaard har som formand haft god dialog med Bertel Haarder og er glad for, at vigtige mærkesager for Landsforeningen stadig ligger på bordet og venter på at blive behandlet færdig.

Kigger man på regeringsgrundlaget, er valg af menighedsråd nævnt som et selvstændigt punkt. Blandt andet hedder det, at regeringen vil ”... afsøge muligheden for at styrke rammerne for de kommende menighedsrådsvalg”.

Landsforeningen har også over for de tidligere regeringer understreget, at der er behov for en ændring af valgformen. Senest har erfaringerne fra det netop overståede valg til menighedsrådene bekræftet Søren Abildgaard i, at den nuværende valgform har overlevet sig selv.

- Grundlæggende mener jeg, at erfaringerne fra valget skal bruges i arbejdet med den fremtidige valgform, siger han.

Formanden peger i regeringsgrundlaget også på afsnittet om at afprøve rammerne for organisering af menighedsrådenes opgaver. Her er tanken at lette menighedsrådenes arbejde og skabe større fleksibilitet til at organisere sig individuelt, og det er et initiativ, Landsforeningen bakker op om.