Vision

Hvilken kirke ønsker vi os nu - og i fremtiden? Og hvordan kan vi prioritere vores ressourcer, så vi får mest muligt af det kirkeliv, vi ønsker os?

COLOURBOX15029111.jpg

Vision - hvad vil vi? Illustration: colourbox.com

Mange sogne har budt ind med deres erfaringer om visions- og prioriteringsarbejde. Erfaringerne er omsat til best practice, det vil sige anbefalinger, fremgangsmåder og redskaber med udgangspunkt i sognenes konkrete eksempler.

VISION

Hvad vil vi med vores kirke?
Mere Kirke handler om at finde ud af, hvordan man gerne vil være kirke i sit eget sogn. Hvad skal kendetegne kirken i vores sogn? Hvad står vi for? Hvad er vores vision? Det er den retning, der kan være rettesnor i menighedsrådets fremtidige prioriteringer og derfor er den så vigtig. Så start med at sætte fokus på visionsarbejdet:
Hvad vil vi?

Gennemgående for mange af sognene i projektet er, at der er brugt meget tid på overordnede spørgsmål om, hvad kirken skal, og hvad menighedsrådet ønsker.
Følgende er blevet drøftet:

• Hvad er vores håb og drømme for, hvad kirken skal være – nu og i fremtiden?
  • Hvilke mennesker bor i vores sogn, og hvordan når vi dem?
  • Hvilken rolle skal kirken spille i menighedens liv?

Drøftelser af denne karakter har ofte været katalysator for en lang række af konkrete initiativer og har på den måde været startskuddet til at få mere kirke for pengene.

Hvad kan man opnå?
Man kan få drøftet og afklaret følgende spørgsmål med det formål at få et fælles billede af:

• Hvad vi vil, og hvad vi allerede gør? Hvad er det, vi gør i dag, og hvem er vi kirke for?
  • Hvad er det vigtige ved vores kirke?
  • Hvordan får vi fokus på og mulighed for at skabe nyt, bevare det vi ønsker og måske forandre eller afvikle det, vi ikke vil mere?
  • Hvad vil vi fokusere på, og skal vi afvikle ting, der ikke virker?