Besøg Valgportalen og se alle produkterne her

 

 

 
Rekrutteringshåndbogen 
Håndbogen er udarbejdet som inspiration til, hvordan I i menighedsrådene kan kortlægge, hvilke kandidater I mangler, og hvordan I kan få flere med i det kirkelige arbejde ved at arbejde med jeres egne fortællinger og kandidaternes motivation.
I finder konkrete tips og råd til, hvordan I kommer i medierne, skriver gode læserbreve, bruger de sociale medier m.m. Bagerst i håndbogen er der information om regler og deadlines for menighedsrådsvalget og en ordbog over de mange ord, der optræder i forbindelse med valget.

 

 


Oplæg til debat 
Formålet med dette oplæg er at skabe det bedste grundlag for jeres arbejde med at rekruttere til menighedsrådet, dvs. at opfordre nye kandidater til at stille op.
En effektiv indsats op mod menighedsrådsvalget kræver en række overvejelser om, hvilke kandidater der mangler i netop jeres menighedsråd, og hvordan I vil opfordre dem til at stille op. Oplægget er udarbejdet, så det kan sættes på dagsordenen til jeres næste
menighedsrådsmøde. Afhængigt af menighedsrådets størrelse og forhold vil det tage 30-60 minutter. Det er inddelt i fem overordnede spørgsmål, der hvert indeholder en række underspørgsmål. På baggrund af drøftelserne noteres det efter hvert spørgsmål, om I kender personer, der kan opfordres til at stille op.

 

Plakater 

Nøgleordet er brugervenlighed. Vi har valgt at gøre det nemt at tilpasse plakaternes farve, overskrift og tekstindhold og samtidig kan I tilføje egne billeder og logoer. 
Plakaterne bliver også tilgængelige i små annonceformater, på denne måde kan I vælge at bruge dem i eksempelvis kirkebladet eller lokalavisen.  Annonceformaterne ligger i forskellige formater og kan downloades eller sendes til en e-mail ved at klikke på de tre små grønne streger i højre side. Funktionen med at sende til en e-mail muliggør, at I f.eks. kan rundsende jeres materiale til andre medlemmer af menighedsrådet og få deres tilbagemeldinger inden I vælger at sende materialet til tryk eller selv printe.

Vi anbefaler, at I i beskedfeltet, når I sender mails til andre med produkter fra Valgportalen, kort beskriver, hvad det er, I har sendt. 
Et eksempel kunne være: "Hej Jane, jeg har tilpasset en valgplakat med info. Vil du tjekke, at jeg ikke har overset noget inden den sendes til tryk hos Lasertryk i 10 eksemplarer for ca. 150 kr.? Hilsen Jesper"

Kandidatfolder

Folderen fortæller kort om menighedsrådets rolle og opgaver, og så giver den mulighed for, at I selv kan tilføje op til seks forskellige projekter I har arbejdet med i jeres lokale menighedsråd.
Der er en udførlig beskrivelse af, hvordan hvert trin i redigerings- og bestillingsprocessen foregår - vi anbefaler, at denne læses inden I påbegynder bestillingen. 
Kandidatfolderen er tilgængelig i to varianter; den ene er en folder med foto og citat til fri afbenyttelse. I kan selv tilpasse tekstindhold og farver. Den anden folder giver en større grad af tilpasningsmuligheder til jeres lokale sogn. 
Folderen kan I vælge selv at printe eller I kan sende en bestilling til Lasertryk.dk, som leverer tryksager af høj kvalitet til favorable priser og med en hurtig leveringstid.
Formålet med folderen er, at I i menighedsrådet kan bruge den som en del af jeres rekrutteringsproces til uddeling til mulige kandidater eller til at skabe opmærksomhed om orienteringsmødet og valgforsamlingen.

 

Roll-up banner
              
Et roll-up banner er den fleksible løsning, som nemt og hurtigt kan stilles op der, hvor I ønsker at fremvise jeres budskab. Med en eller flere roll-ups kan I synliggøre vigtige datoer sammen med jeres ønskede budskab. Det er også muligt selv at kreere et budskab, da vi også her har haft fokus på brugervenlighed og tilpasningsmuligheder. Eksempelvis er det muligt at vælge, om I ønsker at tegningen med de fire personer (se ovenfor) bliver vist eller ej, om I vil have den farvede cirkel med dato eller om I ønsker rød, gul, grøn eller blå som baggrundsfarve.
Roll-up bannere kan sættes op til arrangementer i sognehuset, eller måske i den lokale idrætshal eller i våbenhuset - mulighederne er mange. 
 

 

Hjemmesidebanner


Et webbanner bruges til at skabe opmærksomhed og leder de besøgende hen til den hjemmeside, I vælger at linke til. Husk at tilføje en hjemmesideadresse, som banneret kan pege på, når det indsættes på jeres hjemmeside. Link fx. til www.menighedsrådsvalg.dk eller menighedsraad.dk

 

Facebookcover 


Et Facebook coverbillede kan indsættes på enten menighedsrådets eller medlemmernes egne Facebooksider og kan være med til at udbrede budskabet om menighedsrådsvalg. 
Ved at benytte coverbilledet, og Facebook generelt, bliver besøgende til Facebook-profilen mindet om menighedsrådsvalget hver gang de besøger siden og samtidig kan I som menighedsråd kombinere brugen af platforme (trykte og digitale medier) til at udbrede kendskabet om menighedsrådets arbejde.

 

Grafiske elementer

Her finder I elementer fra kampagnen, som I kan vælge at benytte til udarbejdelse af jeres egne grafiske materialer. Skrifttyper, korset i logoet og farverne er alle fra folkekirkens grafiske identitet. I vil dermed kunne lave produkter, som i udtrykket hænger sammen med den allerede eksisterende kampagne. 

 

menighedsrådsvalg.dk 

www.menighedsrådsvalg.dk kan man læse mere om menighedsrådets arbejde, hvad de forskellige roller i rådet beskæftiger sig med, hvordan man stiller op og datoer for valgforløbet. Siden er god at henvise mulige kandidater til som en del af jeres rekrutteringsproces.

 

Til januar offentliggøres cirkulærerne til den nye valgform, hvorefter der vil blive udarbejdet forslag til lovpligtigt annoncemateriale og mere frie annoncer. Hvis I har andre idéer til produkter, som I mener andre menighedsråd vil kunne drage nytte af, er I velkomne til at kontakte Landsforeningen. 

Tilmeld dig nyhedsbrevet

* krævede felter