Onkel vinder Gabriel filmprisen

Den danske film "Onkel" vinder Gabriel filmprisen 2020.

Gabriel filmpris vinder 2020.jpg

Instruktør Frelle Petersen (forrest) modtager prisen for sit stille, sønderjyske drama "Onkel". På billedet er også sognepræst og medlem af filmjuryen Susanne Charlotte Knudstorp, juryformand og medlem af Landsforeningens bestyrelse Peter Hundebøll (til venstre) samt Landsforeningens formand Søren Abildgaard. Foto: Lars Aarø.

Fem gode film

Fem nordiske kvalitetsfilm var nominerede til at vinde Gabriel filmprisen.

Mange menighedsråd vælger at vise nogle eller alle af de nominerede film i sognegården ved filmarrangementer hen over efteråret eller vinteren.

Se en kort præsentation af de nominerede film nederst på siden.

Der går mange minutter, inden de første ord bliver sagt i det stille drama ”Onkel”. Filmen handler om forholdet mellem en niece og en onkel, der sammen bor på en gård i Sønderjylland.

Instruktør Frelle Petersen har i sin research til filmen boet og hjulpet til med arbejdet på den gård, hvor filmen foregår og har castet indenfor en radius af 15 km for at opnå den rette accent af sønderjysk. De to hovedroller spilles af virkelighedens onkel og niece Jette Søndergaard og Peter Hansen Tygesen.

En glad prisvinder

Instruktøren modtog prisen på Landsforeningens sekretariat og sagde blandt andet: - Min fortælling foregår blandt andet i en kirke, hvor en kærlighedshistorie udspiller sig. Det er ikke så tit, man oplever dating i folkekirken, men jeg er glad for, at mange har givet givet udtryk for, at det fungerer fint i historien.

Jurymedlem Susanne Charlotte Knudstorp sagde om baggrunden for at uddele årets pris til "Onkel": - Tak for at lave en film, der tager fat i mantraet om at rejse væk fra landet og ind til byen for at realisere sig selv i stedet for at blive i lokalsamfundet, hvor man er vokset op. Det er en stærk film, fordi den sætter spørgsmålstegn ved, om man skal følge det mantra.

Flere priser

Filmen har modtaget en Bodil-filmpris i kategorien ”Bedste manuskript”, og derudover har den modtaget yderligere en pris i Japan. Selv om den er særdeles dansk i sit sønderjyske ophav og lokation, er det centrale dilemma så universelt, at filmen fik verdenspremiere og endda vandt hovedprisen i Japan på Tokyo International Film Festival.

Og nu har den altså også modtaget Gabriel filmprisen, som er Landsforeningen af Menighedsråds egen filmpris. Filmprisen er en kirkelig markering af en nordisk kvalitetsfilm, og formålet er blandt andet at belønne anstrengelser for at skabe kirkeligt vinklede film.

Instruktør Frelle Petersens debutfilm var ”Hundeliv”, mens han før det var instruktørassistent på ”Hvidstengruppen”, ”R” og ”Tarok”.

System.InvalidOperationException: No macro found by alias FlydendeTekst
   at Umbraco.Web.Macros.MacroRenderer.Render(String macroAlias, IPublishedContent content, IDictionary`2 macroParams) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\Macros\MacroRenderer.cs:line 209
   at Umbraco.Web.UmbracoComponentRenderer.RenderMacro(IPublishedContent content, String alias, IDictionary`2 parameters) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\UmbracoComponentRenderer.cs:line 131
   at Umbraco.Web.UmbracoComponentRenderer.RenderMacro(Int32 contentId, String alias, IDictionary`2 parameters) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\UmbracoComponentRenderer.cs:line 102