Konfirmationskjoler af genbrug

Er I klar til forårets konfirmationer? I Sydhavn Sogn i København syer konfirmanderne selv tøjet til den store dag.

mb_20181205_158.jpg

En konfirmationskjole behøver ikke koste en bondegård. Fra venstre er det Freja og Nuka. Fotos: Henrik Petit.

Af: Alex Kjær

En gruppe piger mødes hver anden torsdag eftermiddag for at designe, tilskære og sy deres eget konfirmationstøj i et lokale oven over Frederiksholm Kirke. Da Menighedsrådenes Blad er på besøg midt i december, er der fuld gang i symaskinerne.

Freja og Nuka går begge i 7. klasse på Skolen i Sydhavnen og skal konfirmeres 17. maj. De har været i gang med at skabe deres konfirmationskjoler i et par måneder.

Designhjælp

– Vi har fået hjælp af uddannede designere de første to gange. Det var meget spændende, og der fandt vi ligesom ud af, hvordan stilen i kjolerne skal være, fortæller Nuka. Hun begyndte ligesom Freja på designworkshoppen, fordi hun gerne vil have en kjole, som er helt speciel og ikke ligner nogen anden.

– Men det er også, fordi vi går ind for genbrug. Der er så meget tøj, der bare bliver smidt ud, så hvorfor ikke bruge det til at sy noget nyt tøj, siger Freja.

System.InvalidOperationException: No macro found by alias gallery
   at Umbraco.Web.Macros.MacroRenderer.Render(String macroAlias, IPublishedContent content, IDictionary`2 macroParams) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\Macros\MacroRenderer.cs:line 209
   at Umbraco.Web.UmbracoComponentRenderer.RenderMacro(IPublishedContent content, String alias, IDictionary`2 parameters) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\UmbracoComponentRenderer.cs:line 131
   at Umbraco.Web.UmbracoComponentRenderer.RenderMacro(Int32 contentId, String alias, IDictionary`2 parameters) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\UmbracoComponentRenderer.cs:line 102
   at ASP._Page_Views_Partials_grid_editors_Macro_cshtml.Execute() in C:\websites\menighedsraad_v8\Views\Partials\grid\editors\Macro.cshtml:line 15
   at System.Web.WebPages.WebPageBase.ExecutePageHierarchy()
   at System.Web.Mvc.WebViewPage.ExecutePageHierarchy()
   at System.Web.WebPages.WebPageBase.ExecutePageHierarchy(WebPageContext pageContext, TextWriter writer, WebPageRenderingBase startPage)
   at Umbraco.Web.Mvc.ProfilingView.Render(ViewContext viewContext, TextWriter writer) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\Mvc\ProfilingView.cs:line 25
   at System.Web.Mvc.Html.PartialExtensions.Partial(HtmlHelper htmlHelper, String partialViewName, Object model, ViewDataDictionary viewData)
   at ASP._Page_Views_Partials_grid_editors_Base_cshtml.Execute() in C:\websites\menighedsraad_v8\Views\Partials\grid\editors\Base.cshtml:line 20

Designworkshoppen i Sydhavn har fået en masse konfirmationskjoler og brudekjoler doneret fra en Røde Kors-butik i lokalområdet. Kirken har selv indkøbt symaskiner, så resultatet kan blive professionelt. Et samarbejde med en lokal designskole har sikret gratis rådgivning, og derudover har kirken selv et par multitalenter ansat. En kirketjener er uddannet skrædder og møder op hver gang for at hjælpe pigerne.

Menighedsrådsformand Lone Rasmussen er også til stede om torsdagen. Hun er uddannet syerske og sørger for at give pigerne ”kørekort” til maskinerne, så tråden kan blive sat rigtigt.

Det behøver ikke koste

– Vi er meget glade for at kunne give det her tilbud til konfirmanderne. Først og fremmest handler det om at ”uddanne” pigerne, så de lærer en masse om at designe og sy deres egne kjoler. Men vi vil også gerne vise, at en flot kjole altså ikke behøver at koste en bondegård, siger menighedsrådsformanden.

I dag skal Freja have syet sin kjole ind, så den passer i toppen. Hun skal også have syet ærmer på, men kjolerne lægges først op senere, fordi pigerne vokser i forløbet, og ingen af dem har lyst til at ende ud med en lårkort model. I stedet skal den gå til lige over knæene.

– Jeg går efter noget ret enkelt. Det kan jeg godt lide. Der skal være blonder på ærmerne og også noget fyldstof forneden med blonder, men ellers skal det være helt simpelt, siger Freja.

Nuka har også designet en ret enkel kjole. Forneden har hun et skørt med blonder på.

Et varigt minde

– Jeg synes, det er ret fantastisk at få lov til at designe og sy sin egen kjole. Efter konfirmationen vil jeg gemme den, så jeg har et minde om dengang, jeg syede min helt egen kjole, siger hun.

Der er ingen drenge i designworkshoppen, fordi det er mere kompliceret at sy habitter. Men konfirmationsdrengene har fået tilbudt at sy en butterfly eller et maveskærf.

Ved symaskinerne synes begge piger, at det sværeste er at tråde maskinerne, så de bliver klar til at sy. Forinden har de valgt en tråd, som passer perfekt i nuance til det stof, der skal syes på kjolerne. Og så begynder det ellers at snurre fra maskinerne, mens pigerne koncentreret syer ærmer på og retter stoffet til, så størrelsen passer.

I en pause fra syarbejdet prøver de kjolerne foran et spejl. Selv om kreationerne langtfra er færdige, er det tydeligt, at de er stolte over det foreløbige resultat. Tilbage venter et langt forløb, hvor kjolerne skal være klar til april, så de kan blive brugt på den store dag, når pigerne konfirmeres sammen med klassekammeraterne.