21. SEPTEMBER 2022

Høstfestival fyldt med summende liv

Skæring Kirke ved Aarhus holdt i september for fjerde år i træk sin Høstfestival. Den begyndte med jazzgudstjeneste på scenen ved det store græsareal foran kirken, og i løbet af dagen nåede deltagertallet op på cirka 1000 personer, som kiggede forbi pladsens mange boder, telte, koncerter og indslag.

040922 Høstgudstjeneste Skæring 004

Skæring Kirke holdt i år sin høstfestival for fjerde gang i træk. Over 1000 mennesker deltog i dagen, der begyndte med en jazzgudstjeneste og var fyldt med boder og aktiviteter. Foto: Flemming Jeppesen.

Af: Alex Kjær

- Plante smil og plante solskin …

Midt under søndagsgudstjenesten, som har både kvindekor og jazzmusikere på den store udendørs scene, dukker en gartner op og blander sig i sognepræst Karen Togsverd Hansens prædiken. Den syngende gartner kører en trillebør med planter og får sig en snak med præsten om dagens tekst, som handler om de gode og de dårlige frugter på træerne.

- Når vi har særlige gudstjenester som i dag, indgår der ofte dialog og rollespil. Det er en måde at gøre det mere levende og forhåbentlig også mere interessant for dem, som deltager, siger præsten.

Hun var været ansat ved kirken i fem år og var med, da høstfestivalen for fire år siden for første gang blev afholdt.

- Det er en dag, hvor rigtig mange fra lokalområdet deltager. Vi er glade for, at kirken kan samle så mange mennesker til en festlig dag for hele familien, og fra kirkens side er stort set alle aktive, både menighedsråd, frivillige og ansatte.

Det viser sig, at gartneren, som medvirkede i gudstjenesten, i virkeligheden er kirkens kirke- og kulturmedarbejder Marianne Houmøller-Jørgensen.

Hun står ved en lille vogn, hvor kirken fortæller om sig selv og især om at være grøn kirke. De beboere i lokalområdet, som har stauder i overskud, opfordres til at donere dem til kirken mod at få en billet til caféen. Kirken vil så efterfølgende plante dem i bedene ved de grønne arealer, så der kan spares på indkøb af grønt.

Den grønne omstilling

Da Menighedsrådenes Blad kommer forbi, er der endnu ikke blevet indleveret stauder, men mange er interesseret i at høre om kirkens arbejde med at bidrage til den grønne omstilling i samfundet, fortæller Marianne Houmøller-Jørgensen.

Der er brug for mange frivillige for at få dagen til at forløbe godt, og en af dem er Søren Christensen fra menighedsrådet. Han er konferencier og tovholder på meget af det, som foregår.

- Det tager to dage at stille det hele op og gøre alt klart. I juni holder vi en frivillig-fest, hvor vi taler om det, som skal foregå. Der er en rigtig god stemning omkring festivalen, og det er fantastisk at opleve opbakningen fra lokalområdet, siger han og tilføjer, at der aldrig har været så mange til frivilligfesten som i år.

Faktisk var det ham, som var initiativtager til festivalen, da han for fire år siden trådte ind i menighedsrådet.

- De første gange begyndte vi indendørs i kirken og gik så bagefter ud på pladsen til boderne. Vi havde et ønske om at skabe en mere sammenhængende dag, så derfor kom idéen om en stor, overdækket scene ude ved græsplænerne, hvor vi både kan have gudstjeneste, koncerter og indslag.

Sidste år deltog omkring 1000 mennesker i festivalen, og cirka samme antal lægger vejen forbi i 2022. Målet med festivalen er, fortæller Søren Christensen, at få flere gjort aktive i kirken, selv om der allerede er en stor menighed. Sognet har en blandet sammensætning med både parcelhuse og boligblokke, enlige og par og familier.

Sjov med vand

En af familierne er mor Lotte med de små sønner Anton og Sofus. De har fundet vej til "skyde-pladen", hvor spejder og graver ved nabokirken i Hjortshøj, Finn Matzen, står klar med ansigtet stikkende frem gennem et hul.

En spand vand fyldt med svampe leverer ammunitionen, og børnene kaster skyts mod både spejderen og mor, der er modig nok til at stikke sit eget ansigt gennem pladens ledige hul. De fleste skud rammer ved siden af, men til sidst er der gevinst, og mor må grinende tørre ansigtet, inden familien skal videre rundt på pladsen.

I en af boderne holder Strikke- og hækleværkstedet til. Her er tæpper og børnetøj i mange farver, og Janne Rødbro og Else Sandvad fortæller, at det er damerne fra Mandagskredsen, som har produceret varerne. Mandagskredsen består af omkring 25 personer, som mødes i kirken hver anden mandag, hvor snakketøjet er mindst lige så aktivt som strikketøjet.

- Der er mere gang i salget nu end på samme tidspunkt sidste år. Måske skyldes det energipriserne og vinteren, som venter forude, gætter Janne Rødbro.

Karsten Madsen er kasserer i menighedsrådet og med i gruppen af frivillige, som får det hele til at ske.

- Det er ikke noget, vi tjener penge på. Høstfestivalen er en af de større udgifter for menighedsrådet, men vi får meget igen. Vi laver samskabelse med lokalsamfundet, og fx har den lokale Føtex bidraget til dagen. Vi er synlige i hele bydelen, og heldigvis vælger rigtig mange at kigge forbi for at opleve, hvad kirken kan stable på benene.

Rundt på pladsen er der telte med kager bagt af frivillige, caféer, æblepresning, ansigtsmaling, kaniner i indhegning og meget mere. På den store scene spiller et marimbaorkester, der er folkedans, og de ansatte ved kirken går modeshow med Danmission genbrug. Der er halmballeland og hoppekirke, og i et telt laver børnene insekter af Lego.

Sidst på dagen kåres det vildeste insekt, og festivalen lukker efter fem en halv timer fyldt med summende liv.

Skæring høstfestival

I år afviklet for fjerde gang.

Foregår på store græsarealer foran kirken og blev indledt med gudstjeneste for hele familien klokken 10-11 med jazzkvartetten Nordtone samt korene Vesper og Voke. Herefter var der boder og aktiviteter frem til klokken 15.30.

Festivalen er arrangeret af Skæring Kirke i samarbejde med lokale foreninger og ildsjæle.

Det er en dag fyldt med summende liv, musik, optræden, aktiviteter, mad, æblepresning, folkedans og meget mere.