Guide: Valg til provstiudvalg 2021

Der er snart valg til provstiudvalgene. Men hvad laver et provstiudvalg?

Bærende

Af: Tekst: Redaktionen | Illustrationer: Bob Katzenelson

Provstiudvalg er ikke kun for dem med en højere handelseksamen. Og nej, det er heller ikke provsten, der bestemmer det hele. Vi har set nærmere på provstiudvalgene, der får nyvalgte medlemmer til efteråret.

Økonomisk grundenhed

Provstiudvalget er et gammelt organ i folkekirkens struktur. Det blev indført i 1922, men meget har ændret sig siden. Før handlede udvalgenes arbejde primært om at syne præstegårdene og fastsætte den kommunale kirkeskat. Det betød, at valgene ofte handlede om at få valgt en håndværker og nogen med forstand på økonomi.

Ramme om arbejdet

Fra mest at fokusere på økonomien er provstiudvalgene i dag mange steder blevet en ramme for samarbejde mellem menighedsråd. Det kan dreje sig om både praktiske ting som at få kalket kirker eller ordne regnskaber og kirkelige emner. Eksempelvis er der menighedsråd, der sammen laver projekter for børn i kirken.

Provstiet er horisonten

Et provstiudvalgsmedlem er ikke først og fremmest repræsentant for sit eget sogn, men skal have provstiet som horisont. Det er altså provstiet som helhed, man skal have for øje, når man træffer beslutninger og prioriterer provstiets pengekasse.

Det handler om holdninger

Når provstierne i højere grad er ramme for samarbejde imellem menighedsråd, betyder det også, at valget til udvalgene er et holdningsvalg. Kandidaterne har stadig brug for både en praktisk sans og forståelse for økonomi. Men først og fremmest handler valgene om holdninger til, hvad man vil lave sammen i provstiet. Skal man fremme samarbejdet, flytte nogle af menighedsrådenes opgaver eller sætte en fælles kurs for kirken i provstiet?

Provstens rolle

Man kan vælge provsten som formand for provstiudvalget. Eller man kan lade posten gå til en af de valgte læge medlemmer. Gør man det, får man adskilt provstiudvalgets opgaver og ansvar fra provstens og man får en tydelig arbejdsfordeling. Provsten løser sine forpligtelser som udvalgets forretningsfører og provstiudvalgets formand leder udvalgets arbejde.

Også valg til stiftsråd

Der er også valg til stiftsråd efter sommerferien. Opstilling, orientering og valg sker på de samme møder, hvor der opstilles og vælges kandidater til provstiudvalgene.

Siden 2009 har hvert stift haft et stiftsråd, som har til opgave at fordele penge til aktiviteter i stiftet og rådgive stiftets ledelse.

Medlemmer af stiftsrådet er biskoppen, domprovsten (biskoppens stedfortræder) og en repræsentant for stiftets provster, tre repræsentanter for stiftets præster samt en repræsentant fra et menighedsråd i hvert af stiftets provstier.

Valg til efteråret

Efter sommerferien begynder processen med at få valgt nye medlemmer til provstiudvalgene.

Der skal vælges mindst 4 og højst 8 læge medlemmer og en repræsentant for provstiets præster til provstiudvalgene.

August

Provstiudvalget indkalder menighedsrådene til et opstillingsmøde senest 14 dage før mødet. Mange steder afgøres valget på opstillingsmødet, fordi der ikke bliver indleveret andre lister. Det er derfor vigtigt at deltage i mødet.

August-september

Fra midten af august til starten af september afholdes der opstillingsmøder i alle provstier. På møderne kan kandidater stille op, og hvis ikke der senere indleveres en kandidatliste, er de opstillede valgt til provstiudvalget.

Frist for at indlevere kandidatlister til valget.

Oktober
Hvis der er flere end én kandidatliste, afholdes der afstemninger på menighedsrådsmøder. Herefter indsendes stemmesedlerne.

De nyvalgte provstiudvalgsmedlemmer begynder deres periode 1. november.