Gensyn og nye venskaber

Årsmødet 2018 var udover mange timer i salen for de delegerede fyldt med stande, sociale samtaler og møder mellem menighedsrådsmedlemmer fra alle dele af landet.

mb_20180608_068.jpg (1)

Et godt netværk kan være guld værd, når man sidder i menighedsråd. Fotos: Henrik Petit.

Af: Alex Kjær

Vejret mindede om Sydeuropa, da knap 600 mennesker var samlet i Nyborg for at diskutere folkekirken og møde kolleger fra mange af landets sogne. Derfor stod dørene åbne ind til det store konferencecenter, og mange trak udenfor i pauserne.

Her fortsatte diskussionerne inde fra salen, og der blev udvekslet erfaringer om, hvordan man gør det hjemme i det lokale sogn, provsti eller stift.

Inde på gangene var der stande, hvor man kunne møde mange af de aktører, der findes i folkekirken. Fx var Kirkefondet tilstede, hvor man kunne møde kommunikationskonsulent Charlotte Lydholm, der blandt andet fortalte, at mange sogne vælger at få lavet en sogneprofil hos dem.

Den bygger på sognedemografiske talsæt fra Danmarks Statistik, så menighedsrådet kan blive klogere på indbyggerne i sognet. I relation til diskussionerne i salen kan det fx være relevant for et sogn at vide, hvor mange unge der rent faktisk findes, hvis man overvejer at lave tiltag, som skal tiltrække netop den aldersgruppe.

System.InvalidOperationException: No macro found by alias gallery
   at Umbraco.Web.Macros.MacroRenderer.Render(String macroAlias, IPublishedContent content, IDictionary`2 macroParams) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\Macros\MacroRenderer.cs:line 209
   at Umbraco.Web.UmbracoComponentRenderer.RenderMacro(IPublishedContent content, String alias, IDictionary`2 parameters) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\UmbracoComponentRenderer.cs:line 131
   at Umbraco.Web.UmbracoComponentRenderer.RenderMacro(Int32 contentId, String alias, IDictionary`2 parameters) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\UmbracoComponentRenderer.cs:line 102
   at ASP._Page_Views_Partials_grid_editors_Macro_cshtml.Execute() in C:\websites\menighedsraad_v8\Views\Partials\grid\editors\Macro.cshtml:line 15
   at System.Web.WebPages.WebPageBase.ExecutePageHierarchy()
   at System.Web.Mvc.WebViewPage.ExecutePageHierarchy()
   at System.Web.WebPages.WebPageBase.ExecutePageHierarchy(WebPageContext pageContext, TextWriter writer, WebPageRenderingBase startPage)
   at Umbraco.Web.Mvc.ProfilingView.Render(ViewContext viewContext, TextWriter writer) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\Mvc\ProfilingView.cs:line 25
   at System.Web.Mvc.Html.PartialExtensions.Partial(HtmlHelper htmlHelper, String partialViewName, Object model, ViewDataDictionary viewData)
   at ASP._Page_Views_Partials_grid_editors_Base_cshtml.Execute() in C:\websites\menighedsraad_v8\Views\Partials\grid\editors\Base.cshtml:line 20

Deltagerne i årsmødet kunne også møde FAR – ikke den store far i himlen, selv om der dog var udendørs gudstjeneste fredag aften. FAR er Folkekirkens ArbejdsmiljøRådgivning, og her stod Hans Hjerrild og Lotte Skands klar til dele ud af deres viden. Mange menighedsrådsmedlemmer kiggede forbi med spørgsmål om både det psykiske og det fysiske arbejdsmiljø i og omkring kirken.

Folkekirkens Ungdomskor havde en helt særlig anledning til at deltage med en stand på årsmødet. De fejrer 50 års jubilæum i år med et landsstævne i København i oktober. Kororganisationen har omkring 12.000 aktive sangere som medlemmer, både børn, unge og voksne.

Ud over standene var der oplæg på gangene af Landsforeningens konsulenter, temadrøftelser med fokus på rollen som arbejdsgivere, workshops om konflikter i folkekirken, rekruttering til menighedsrådet og meget mere.