1. JUNI 2017

Ser du mig?

Barack Obama var ikke eneste store begivenhed under De Tyske Kirkedage i Berlin. Byens torve, pladser og bygninger var fyldt med arrangementer, som nåede helt til Den Danske Kirke langt fra byens midte

DEKT36_KatErb_Obama_und_Merkel_foto Kathrin Erbe.jpg

Fotos Alex Kjær og Kathrin Erbe

Af: Alex Kjær

”Du ser mig”, står der i 1. Mosebog 16,13. Citatet kunne sammen med sætningen, ”Ser du mig?”, opleves overalt i den tyske hovedstad under Kirkedagene 2017. I undergrundsbanen, i den store Tierpark midt i byen, ved Kurfürstendamm, ved Alexanderplatz så man det hvide tryk på orange baggrund.

Kirkedagene anslår, at op mod 200.000 mennesker deltog i arrangementet, der også fandt sted i Wittenberg. Set med danske øjne er det noget unikt. De færreste kan nok forestille sig Lars Løkke i samtale med Barach Obama om kristendom i 2017.

Eller at Kirkedagenes deltagere kunne konkurrere på synlighed med de mange fodboldfans, som hele lørdag var til stede i Berlin på grund af pokalfinalen mellem Dortmund og Frankfurt, som blev spillet på det Olympiske Stadion om aftenen.

System.InvalidOperationException: No macro found by alias Karrusel
   at Umbraco.Web.Macros.MacroRenderer.Render(String macroAlias, IPublishedContent content, IDictionary`2 macroParams) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\Macros\MacroRenderer.cs:line 209
   at Umbraco.Web.UmbracoComponentRenderer.RenderMacro(IPublishedContent content, String alias, IDictionary`2 parameters) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\UmbracoComponentRenderer.cs:line 131
   at Umbraco.Web.UmbracoComponentRenderer.RenderMacro(Int32 contentId, String alias, IDictionary`2 parameters) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\UmbracoComponentRenderer.cs:line 102
   at ASP._Page_Views_Partials_grid_editors_Macro_cshtml.Execute() in C:\websites\menighedsraad_v8\Views\Partials\grid\editors\Macro.cshtml:line 15
   at System.Web.Mvc.WebViewPage.ExecutePageHierarchy()
   at System.Web.WebPages.WebPageBase.ExecutePageHierarchy(WebPageContext pageContext, TextWriter writer, WebPageRenderingBase startPage)
   at Umbraco.Web.Mvc.ProfilingView.Render(ViewContext viewContext, TextWriter writer) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\Mvc\ProfilingView.cs:line 25
   at System.Web.Mvc.Html.PartialExtensions.Partial(HtmlHelper htmlHelper, String partialViewName, Object model, ViewDataDictionary viewData)
   at ASP._Page_Views_Partials_grid_editors_Base_cshtml.Execute() in C:\websites\menighedsraad_v8\Views\Partials\grid\editors\Base.cshtml:line 20

Men sådan var det i sidst i maj, hvor de kirkelige festligheder for alvor blev skudt i gang med samtalen mellem kansler Merkel og tidligere præsident Obama på en scene ved Brandenburger Tor, hvor op mod 80.000 tilhørere var til stede.

Et stykke derfra, i Charlottenburg, lå Kirkedagenes hovedcenter ved Messe Berlin. Her var der udstillinger, samtaler, jazz, fællessang, madboder og foredrag i en række store haller med flere tusinde deltagere til de største arrangementer.

En af deltagerne fortalte, at hun kommer til Kirkedagene for at mærke fællesskabet med andre, en anden at Kirkedagene er en vigtig anledning til at sætte fokus på flygtninges situation i Europa. Flygtninge var temaet for flere af de samtaler, der fandt sted i messehallerne.

Den Danske Kirke i Berlin

Længere væk fra byens midte, i Wilmersdorf på Brienner Strasse, ligger Christianskirken, som er den danske udlandskirke i Berlin. Også her var Kirkedagene til stede. Den danske kirke valgte sammen med de andre skandinaviske kirker at holde åbent for de tyske og internationale gæster i byen.

De Tyske Kirkedage

Kirkedagene blev etableret efter Anden Verdenskrig som en konsekvens af Nazi Tysklands forbrydelser og fungerer stadig som det største forum for diskussion af sociale spørgsmål i Tyskland.

Kirkedagene går på skift mellem den protestantiske og den katolske kirke

Fandt i år sted i Berlin og Wittenberg samt en række mindre byer 24. til 28. maj. Her fejrede den protestantiske kirke sig selv for 36. gang med deltagelse af op mod 200.000 mennesker, de fleste tyske men også en del fra andre lande.

Modsat i Danmark har de tyske evangeliske kirker tradition for at deltage i samfundsdebatten, ikke mindst gennem Kirkedagene. Flere vesttyske og tyske præsidenter har været formænd for kirkens lægmands-organisation, inden de blev præsidenter.

Præst Jens Frederik Olsen holdt sammen med den tyske præst i nabokirken en række bønnemøder med sang og oplæsning. Her fandt en række nye gæster vej til den hvide kirke i funkis stil, genkendelige på deres orange tørklæder.

- Det er første gang, vi deltager i Kirkedagene, så vi havde ikke nogen forventninger på forhånd, men det er tydeligvis en succes, fortæller Jens Frederik Olsen. Ud over at se nye ansigter i kirken, er der også etableret et samarbejde Auenkirche, den tyske nabo.

- Vi er først og fremmest en dansk kirke med kirkelige handlinger på dansk og et tilbud om at mødes med andre danskere, hvis man er udlandsdansker i byen. Men vi er også præget af det samfund, der omgiver os og har ikke noget ønske om at lukke os om os selv. Derfor er det fint, at højtideligheden i dag foregår på tysk, fortæller præsten.

Han tilføjer, at der jævnligt er handlinger og arrangementer i kirken på tysk, fordi en del danskere er tysk gift eller har børn, som primært taler tysk. Det tages der hensyn til.

Ude i byen foregik næsten alle arrangementer på tysk, selv om der også blev afviklet ting på engelsk. Den økumeniske bevægelse har været med til at gøre Kirkedagene kendte, derfor deltog kirkeledere og politiske og kulturelle personer fra hele verden.

Det var udover Barack Obama blandt andre Melinda Gates, filantrop og gift med Microsoft grundlægger Bill Gates, ærkebiskop over Cape Town, Thabo Makgoba, samt den israelske forfatter Amos Oz.

System.InvalidOperationException: No macro found by alias gallery
System.InvalidOperationException: No macro found by alias gallery