17. SEPTEMBER 2018

Kirken på bakken

Der var adgang til tårnets top i en time, da Sct. Peders kirke deltog i Randers Ugen, og det valgte mange besøgende at benytte sig af. Foto: Flemming Jeppesen.

180816 Randers ugen 022.jpg

Af: Alex Kjær

Randersugen har siden 1977 været en tradition for byen ved bunden af Randers Fjord.  Det er en uge fyldt med øltelte, musik, underholdning og masser af mennesker på gaderne.

De sidste to år har den ene af byens to kirker, Sct. Peders kirke, deltaget med blandt andet hoppeborg, tårnvandring, åben kirke, morgensang, trylleshow og et stort telt på pladsen foran den højt placerede kirke, der i folkemunde hedder Kirken på bakken.

En oplagt ramme

Kirke- og kulturmedarbejder Irene Abildgaard er tovholder på festugen, og hun fortæller, at Randersugen er en oplagt ramme for kirken til at vise alt det frem, som foregår. Kirken ligger på en bakke ud til en større vej, mange randrusianere passerer hver dag.

I løbet af Randersugen sørger den store hoppeborg formet som en kirke samt et stort telt for, at ingen er i tvivl om, at der foregår noget særligt.

System.InvalidOperationException: No macro found by alias gallery
   at Umbraco.Web.Macros.MacroRenderer.Render(String macroAlias, IPublishedContent content, IDictionary`2 macroParams) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\Macros\MacroRenderer.cs:line 209
   at Umbraco.Web.UmbracoComponentRenderer.RenderMacro(IPublishedContent content, String alias, IDictionary`2 parameters) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\UmbracoComponentRenderer.cs:line 131
   at Umbraco.Web.UmbracoComponentRenderer.RenderMacro(Int32 contentId, String alias, IDictionary`2 parameters) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\UmbracoComponentRenderer.cs:line 102
   at ASP._Page_Views_Partials_grid_editors_Macro_cshtml.Execute() in C:\websites\menighedsraad_v8\Views\Partials\grid\editors\Macro.cshtml:line 15
   at System.Web.WebPages.WebPageBase.ExecutePageHierarchy()
   at System.Web.Mvc.WebViewPage.ExecutePageHierarchy()
   at System.Web.WebPages.WebPageBase.ExecutePageHierarchy(WebPageContext pageContext, TextWriter writer, WebPageRenderingBase startPage)
   at Umbraco.Web.Mvc.ProfilingView.Render(ViewContext viewContext, TextWriter writer) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\Mvc\ProfilingView.cs:line 25
   at System.Web.Mvc.Html.PartialExtensions.Partial(HtmlHelper htmlHelper, String partialViewName, Object model, ViewDataDictionary viewData)
   at ASP._Page_Views_Partials_grid_editors_Base_cshtml.Execute() in C:\websites\menighedsraad_v8\Views\Partials\grid\editors\Base.cshtml:line 20

-Vi er rigtig glade for at få besøg i den her uge. Vi har mange aktiviteter, og vi vil gerne have, at så mange som muligt får øje på os og får lyst til at bruge kirken.

Kirke- og kulturmedarbejderen fortæller, at Sankt Peders sogn har cirka 8000 beboere, hvoraf mange bor alene i lejligheder. Der er derfor en del ensomme i området, som bruger kirken til at få et fællesskab med andre. På årsplan holdes der 60-70 foredrag og omkring 60 spagettigudstjenester i kirken, derudover er der blandt andet café hver uge.

En børnehave er kommet på besøg og kaster sig straks over hoppeborgen, hvor pædagogerne får travlt med at holde opsyn, så ingen kommer til skade i det store legeparadis. Efter et stykke tid deles børnene i to grupper, og den ene begiver sig ind i kirken for at komme op i tårnet.

Kun adgang i en time

Der er kun adgang i en time, så en del andre besøgende dukker også op for at gribe muligheden for at se deres by fra tårnets top. Adgangen op til tårnet er vanskelig, og på tårnpladsen er hegnet lavt, så et par medlemmer fra menighedsrådet sørger for, at sikkerheden er i orden.

En af dem fortæller, at Sct. Peder kirkes tårn er det andet højeste punkt i Randers, kun overgået af vandtårnet. En af de besøgende er Mads, som er døbt i kirken, og som læste om dagens arrangement på Facebook. Han holder lige som alle andre i tårnet godt fast ved murværket eller hegnet, for der er langt ned, hvis man kommer til at kigge ud over kanten.

Børnehavebørnene er dem, som virker mindst urolige over den høje position. De peger rundt på bygningerne i byen, mens de sammen med pædagogerne taler om, hvor de bor, og hvor de har været. Efter en time er det slut, og lugen til tårnet lukkes. Normalt får besøgende blot lov til at komme til niveauet under tårnets top, hvor man kan kigge ud af vinduerne, så i dag har i sandhed været noget særligt.

Caféen er åben

I teltet på pladsen foran kirken er caféen åbnet. Her kan man spille spil, få sig lidt at spise, drikke kaffe, eller blot sidde og slappe af, hvis det er det, man trænger til. Der kommer en fast kerne i caféen, fortæller Anne-Mette Pedersen, som er socialfaglig projektkoordinator ved kirken.

Et samarbejde med kommunen har gjort det muligt for kirken at have kontakt til en række borgere, som er udsatte på den ene eller anden måde. I kirken har de et fællesskab, hvor de mødes med andre og kan få råd og vejledning om både personlige og økonomiske forhold.

Anne-Mette Pedersen har været ansat i to år og møder alle typer af mennesker i caféen. Nogle skal have hjælp til at forstå breve fra kommunen, andre har psykiske udfordringer, og andre er blot ensomme og trænger til nogen at snakke med.

Inde i kirken, hvor der blandt andet er udstillet præsteornater og dåbsdragter, er et nyt hold besøgende ankommet. Det tegner til at blive en god Randersuge for Sct. Peders kirke.