10. JUNI 2022

Rose vinder Gabrielprisen 2022

Den folkekirkelige filmpris Gabriel gik i år til Niels Arden Oplev for filmen ”Rose”. Desuden blev der i år uddelt en særpris.

Gabrielvindere 2022

Prismodtagerne Rasmus Poher Rasmussen og Mia Kristina Hansen på scenen sammen med tre af Gabrielprisens jurymedlemmer. Foto: Henrik Petit.

Af: Redaktion

Niels Arden Oplev der vandt filmprisen Gabriel 2022 for filmen ”Rose.” Det blev afsløret på Landsforeningen af Menighedsråds årsmøde.

Vinderfilmen handler om den skizofrene Inger og hendes rejse til Paris med sin søster og svoger.
Historien, der er inspireret af Niels Arden Oplevs søster, Maren Elisabeth, er hjertevarm, og selvom den skildrer svære emner, er filmen en livsbekræftende oplevelse.
Filmen viser også, hvordan den psykisk syge uundgåeligt mødes med mange forskellige tilgange. Den er på én og samme tid rørende, sjov og kompleks, fuld af medmenneskelighed.

Donerer penge og statuette
Formand for foreningen SIND, Mia Kristina Hansen, modtog Gabrielprisen på vegne af Niels Arden Oplev. Prisen består af en pengepræmie på 20.000 kr. og en håndskåret træstatuette af ærkeenglen Gabriel.

”Jeg ved, Niels vil donere den pengegave, der følger med prisen til SIND, Landsforeningen for psykisk sundhed.  Det er vi meget stolte af og beærede over. Og så ved jeg, at han vil give statuetten til sin søster, Maren Elisabeth, som har godkendt filmen hun er så glad for den og synes, det er en god film. Så tusind tak,” sagde Mia Kristina Hansen i sin takketale.

Der var i år 5 nominerede film til Gabrielprisen.
Se listen over årets nominerede fil

Særpris til ”Flugt”
Juryen benyttede Landsforeningens af Menighedsråds årsmøde til også at uddele en særpris. Den gik til instruktør Jonas Poher Rasmussen for filmen "Flugt” - en forrygende dygtigt udført film i animation.
Jonas Poher Rasmussen formidler historien om sin skolekammerat, Amin, og han formår at gøre filmen nærværende og relevant uden at udstille ham. Amin er flygtning fra Afghanistan og havde en lykkelig barndom under den sovjetiske besættelse af Kabul, for senere at blive forfulgt af Taleban, smuglet til Europa af menneskesmuglere og til sidst bosat i Danmark. Vi møder en hovedperson med traumer både fra overgreb og flugt og fra problemerne med at finde ståsted i sit nye land som en outsider både som flygtning og homoseksuel.
Det er en film fyldt med intens spænding, men også medmenneskelig værdighed og respekt, en film om næstekærlighed og en opfordring til os alle om at åbne vore hjerter for den forfulgte

Normalt falder dramadokumentarfilm ikke inden for Gabrielprisens rammer, men Gabriel-juryen besluttede at give Jonas Poher Rasmussen en særpris for sit fornemme og usædvanlige kunstneriske udtryk og dens originale måde at formidle sit almenmenneskelige budskab på. Ud over æren følger en pengepræmie på 7.000 kroner.

Jonas Poher Rasmussen sagde i sin takketale:
”At jeg kan stå her som filminstruktør med jødisk-russiske rødder og modtage en pris for en film, der handler om min homoseksuelle afghanske ven. Det siger noget om den åbenhed, der kendetegner den danske folkekirke. En åbenhed, som resten af verden kunne lære rigtig meget af. Af hjertet tak – det betyder rigtig meget for både mig og for Amin.”

Om Gabrielprisen
Gabriel er en kirkelige filmpris, der hvert år siden 2003 er blevet tildelt en nordisk film.
Formålet med prisen er blandt andet at fremhæve film, der giver tilskuerne en dybtgående oplevelse af åndelige, menneskelige eller sociale ideer og værdier.

Bag prisen står Landsforeningen af Menighedsråd, prisens jury og ikke mindst de mange organisationer, der har støttet prisen økonomisk.
Læs mere om Gabrielprisen

#Gabriel #Gabrielprisen #filmpris #Rose