Susanne Møller - læg

Opstillet af: Lolland-Falster

Kirkepolitiske spørgsmål

Arbejdsgiver
Hvordan skal Landsforeningen fremme arbejdet med at blive forhandlingsberettiget arbejdsgiverorganisation?

Landsforeningen skal fortsætte sit arbejde som planlagt. Dialog med Folketingets kirkepolitikere for en lovændring ser jeg som vores vigtigste næste skridt, forudsat delegeretmødets fortsatte opbakning.

God kommunikation til vores medlemmer skal medvirke til at fremme forståelsen for vigtigheden af menighedsrådets arbejdsgiverrolle og fordelene ved selv at forhandle efter ”den danske model”.

Dialog med de faglige organisationer for også her at fremme forståelsen.

Kirken og staten
Er der indenfor grundlovens rammer behov for at ændre på folkekirkens forhold til staten? I givet fald på hvilke områder?

På økonomiområdet ønskes mere indflydelse på den centrale prioritering af kirkeskatten.
Den kirkelige udligningsordning skal efterses og revideres, hvilket kræver en grundig diskussion af grundlæggende principper og faktorer.

Kommunikationslinjerne i folkekirken har været hårdt udfordret under corona-krisen og har klart vist et behov for en mere tydelig strategi for udmeldinger.

Arbejdet med en plan for differentieret vedligeholdelse af folkekirkens middelalderkirker kræver stillingtagen til, i hvor høj grad folkekirken fortsat kan fungere som bevaringsforening med store økonomiske og også menneskelige omkostninger i tyndt befolkede områder, hvor et menighedsråd kan have ansvaret for 6 kirker.

Kirkepolitiske spørgsmål

Tilstedeværelse
Hvad betyder det efter din opfattelse, at folkekirken skal være til stede i hele landet?

Kirkens budskab skal være tilgængeligt for alle uanset placering i landet.

Det skal være muligt at kontakte en præst med kendskab til netop dette områdes livsbetingelser og udfordringer.

Der skal være en menighed at være kirke for.

Kirkebygningen og kirkegården er en vigtig del af vores kristne kulturarv.

Liv og vækst
Hvilke opgaver bør Landsforeningen påtage sig i forhold til menighedsrådenes arbejde med menighedens liv og vækst?

Understrege vigtigheden af at der er en menighed til at danne grundlaget for kirkens tilstedeværelse!

Arbejde med muligheder for samarbejde mellem kirken og det omgivende samfund.

Sætte fokus på dannelse som et element i en kristen kultur

Fortsætte det gode arbejde med dåb og liturgi.

Hvem er jeg
Uddannet dyrlæge, selvstændig praktiserende, gift, har 3 børn og 8 børnebørn. Medlem af menighedsrådet i 32 år, heraf 28 som formand og også kontaktperson i flere perioder. 2 perioder i provstiudvalget, 3 perioder i stiftsudvalget/stiftsrådet, nu som formand. Bestyrelsesmedlem i distriktsforeningen, heraf 4 perioder som formand, bestyrelsesmedlem i LM fra 2001 – 2005 og igen fra 2017 til nu. Derudover pensionist med frivilligt arbejde lokalt.

Mærkesager
At gøre menighedsrådsarbejdet overskueligt og vedkommende
At bevare kirken som en god arbejdsplads
At gøre kirken synlig som en medspiller i lokalområdet.
At arbejde for forhandlingsretten til Landsforeningen
At arbejde med differentieret vedligeholdelse af kirkens bygninger
At give lægmand/menighedsrådene mere indflydelse på folkekirkens økonomi

Hvorfor vil jeg i bestyrelsen?
Jeg vil arbejde for at menighedsrådene fortsat har en markant stemme i det kirkelige landskab. Jeg har mange erfaringer fra arbejde i folkekirken på mange forskellige planer og kan se udfordringerne fra forskellige vinkler.

Arbejdet i Landsforeningens bestyrelse er et spændende og frugtbart samarbejde mellem læge og præster og giver et godt indblik i hvor forskellige vilkår vi har for at være kirke og menighedsrådsmedlemmer selv i vores lille land.