Søren Abildgaard - læg

Opstillet af: Frederiksborg og Helsingør Stift Sydøst

Kirkepolitiske spørgsmål

Arbejdsgiver
Hvordan skal Landsforeningen fremme arbejdet med at blive forhandlingsberettiget arbejdsgiverorganisation?

Bestyrelsen fremlægger et politisk oplæg for delegeretmødet ”Forhandlingsret – næste skridt er delegation”.

Hvis delegeretmødet giver bestyrelsen mandat til at arbejde videre ud fra dette oplæg, skal Landsforeningen benytte alle relevante politiske kontakter til at skabe forståelse for, at den danske model for overenskomstforhandlinger også bør indføres på folkekirkens område.
Vi skal overbevise regering og folketing om, at der er brug for ændring af lovgivningen, så forhandlingsretten delegeres til os, og så der oprettes et lønningsnævn, som man kender det fra det kommunale og regionale område.

Sideløbende skal vi styrke samarbejdet med de faglige organisationer på relevante områder.

Kirken og staten
Er der indenfor grundlovens rammer behov for at ændre på folkekirkens forhold til staten? I givet fald på hvilke områder?

Grundlovens § 66 fastslår, at folkekirkens forfatning ordnes ved lov. Det er den såkaldte løfteparagraf, som siden 1849 endnu ikke er blevet indfriet.

I 2017 fik trossamfund uden for folkekirken endelig en samlet lov, som folkekirken endnu venter på. Det nære forhold mellem folkekirken og staten skal bevares. Det er vigtigt for både kirken, staten og folket. Der er fortsat behov for at styrke og udvide folkekirkens medlemsdemokrati, som vi kender det fra menighedsråd og provstiudvalg. Der er særligt behov for at øge medlemmernes indflydelse på fællesfonden, som forvalter den landskirkeskat, der betales af folkekirkens medlemmer. Bestyrelsen skal i dialog med andre i folkekirken herom.

Kirkepolitiske spørgsmål

Tilstedeværelse
Hvad betyder det efter din opfattelse, at folkekirken skal være til stede i hele landet?

Folkekirken skal være til stede i hele landet og for alle mennesker med et tilbud om gudstjenester, sjælesorg, undervisning og diakoni, så ’Kristus ved troen må bo i vores hjerter’. Denne tilstedeværelse skal stadig fornyes, hvis folkekirken skal være relevant i menneskers liv.

Det handler om mere end adgangen til en præst eller bevarelsen af den lokale kirkebygning. Det er lige så vigtigt, at der lokalt er et myndigt lægfolk til at bære kirkens opgaver ud i samfundet, og at vi alle steder sikrer det økonomiske grundlag og de gode strukturer for, at dette kan lykkes. Folkekirken skal også være til stede der, hvor der ikke allerede er en menighed, og der hvor mennesker mødes i digitale rum.

Liv og vækst
Hvilke opgaver bør Landsforeningen påtage sig i forhold til menighedsrådenes arbejde med menighedens liv og vækst?

Som menighedsrådsmedlemmer har vi optaget os en opgave med at fremme den kristne menigheds liv og vækst. Dette arbejde skal Landsforeningen understøtte med inspiration til det kirkelige arbejde i sognet. Menighedsrådets valgte medlemmer har i et samvirke med præsten ansvaret for sognets kirkelige anliggender. Landsforeningen skal derfor bidrage til at uddanne menighedsrådsmedlemmer til at varetage denne opgave på linje med ansvaret for de administrative forhold.

Som bred kirkelig organisation er Landsforeningen centralt placeret i folkekirken til at tage initiativer til udvikling af det lokale arbejde i samarbejde med andre folkekirkelige aktører. Det skal fortsat prioriteres.

Præsentationsvideo

Klik i nederste højre hjørne for at se videoen i fuld skærm.

Hvem er jeg
Formand for Landsforeningen siden 2015, medlem af bestyrelsen siden 2013.
Menighedsrådsformand siden 2004, tidligere medlem af provstiudvalg.
Cand.scient.pol., reserveofficer, fhv. kontorchef i centraladministrationen, har arbejdet primært i Fødevareministeriet og EU. Jeg arbejder i dag med konsulentopgaver, bl.a. indtil udgangen af 2020 for MKR/LVF, samt som reserveofficer i en udenlandsk NATO-stab.
53 år, gift, 3 voksne børn, 1 barnebarn.

Mærkesager
Som formand har jeg et naturligt ansvar for Landsforeningens samlede virksomhed og udvikling i de seneste to valgperioder. Landsforeningen er i den periode blevet endnu bedre til at formulere politiske initiativer til gavn for menighedsrådene og til at være med til at sætte dagsordenen i folkekirken.
Alt hvad Landsforeningen foretager sig skal være med til at fremme den lokale menigheds liv og vækst.

Hvorfor vil jeg i bestyrelsen?
Bestyrelsen vil også i den kommende valgperiode stå over for store og vigtige spørgsmål, som jeg gerne vil medvirke til at give gode svar på. Gennem det lokale kirkelige arbejde skal vi være med til at fastholde en folkekirke, der er relevant i menneskers liv og en relevant medspiller i samfundet.

Vi skal fortsat udvikle det folkekirkelige medlemsdemokrati. Det gælder både i vores egen medlemsorganisation og i de råd, hvortil vi vælger repræsentanter. Her skal vi særligt varetage de valgtes interesser på alle niveauer. Landsforeningen skal være den centrale bevægelse for det myndige lægfolk.

Vi skal styrke samvirket mellem læg og gejstlig og fremme det gode samspil med andre dele af det folkekirkelige landskab. Det gør vi ved at påvirke både lovgivningen og folkekirkens interne udvikling.