Per Damgaard Pedersen - gejstlig

Stift: København
Opstillet af: København

Præsentationsvideo

Klik i nederste højre hjørne for at se videoen i fuld skærm.

Hvem er jeg?

• For et år siden tog jeg et spring. Jeg flyttede fra Kristkirken i Kolding til Kingos Kirke på Nørrebro. Et multikulturelt, multireligiøst og multi-spændende sogn.
  • Jeg er gift og vi har fire voksne børn.
  • Hvad teologi angår, er jeg traditionel og ligger til højre for midten. Hvad arbejdsformer angår, er jeg utraditionel.
  • Jeg har arbejdet med kirkeudvikling og undervisning i Armenien og Danmark og har været med i bestyrelsen i to perioder.

Mærkesager

• 1: Integration. At folkekirken bliver kirke for hele befolkningen. Både et hjemsted for migranter og venligt missionerende for dem, der ikke er kristne – de skal være så hjertelig velkomne! Vores børnebørn bliver fælles om Danmark. Tænk, hvis de også kunne samles i en fælles kirke!
  • 2: Lokal fleksibilitet. Menighedsrådene kender de konkrete behov og skal have større mulighed for at udforme liturgi, aktiviteter og stillinger.

Hvorfor vil jeg i bestyrelsen?

• Mit mål er, at mennesker i menighedsrådene lykkes med det, de brænder for.
  • Bestyrelsen er til for at bidrage til, at det sker. Opgaven er at være med til at forme rammerne gennem lovgivning og organisationsudvikling, at sørge for at menighedsrådene kan få stabil støtte til at løfte sine opgaver, og at repræsentere menighedsrådene, når vi arbejder sammen med politiske eller kirkelige aktører.
  • Bestyrelsens arbejde og menighedsrådenes arbejde foregår på hver sit plan. Men der er et fællestræk: Når man først er inde i det, kan man virkelig blive bidt af det!
  • Over 12.000 menighedsrådsmedlemmer gør et stort arbejde for noget, der har evig værdi. Det er jeg stolt over at være en del af. Deres stemme skal høres alle steder, hvor der tages beslutninger og fremtiden formes.