Mona Østergaard Klit - læg

Støttet af: Vendsyssel

Kirkepolitiske spørgsmål

Arbejdsgiver
Hvordan skal Landsforeningen fremme arbejdet med at blive forhandlingsberettiget arbejdsgiverorganisation?

Jeg har stor respekt for det arbejde, der er etableret i Landsforeningen og vil gerne være med til at videreudvikle det.

Jeg har som ny kontaktperson lært meget dels af kurset og bogen ”Kontaktperson- overblik over dine opgaver og roller”.

Kirken og staten
Er der indenfor grundlovens rammer behov for at ændre på folkekirkens forhold til staten? I givet fald på hvilke områder?

Jeg er interesseret i kirkepolitik, og mit ståsted er bred folkekirkelig.

Jeg har først fokus på det menneske, som jeg har overfor mig.

Der er religionsfrihed, og jeg har især oplevet vigtigheden af at respektere det menneske, jeg får en relation til. Dette er grundlæggende for mig, og jeg har især lært det via mit arbejde som sygeplejerske og underviser i etik.

Jeg vedkender mig den påvirkning, som vi har fået fra Luther. Det betyder også, at troen kan opfattes som noget privat. Jeg tænker, at der kan skabes et ”tredje rum” i samtaler om tro, og det er en opgave for kirken, og det kan tale til mennesket i alle aldre.

Kirkepolitiske spørgsmål

Tilstedeværelse
Hvad betyder det efter din opfattelse, at folkekirken skal være til stede i hele landet?

Folkekirken skal være til stede i hele landet, og derfor kan samarbejde på tværs af sognegrænser med lokalsamfundet være en vej videre nogle steder.

Den proces kan Landsforeningen være behjælpelig med, med ideer og koordinering.

Liv og vækst
Hvilke opgaver bør Landsforeningen påtage sig i forhold til menighedsrådenes arbejde med menighedens liv og vækst?

Det er vigtigt, at menighedsrådene støttes til at være gode ledere og engagerede i kirkens liv og vækst.

Jeg vil gøre opmærksom på indlægget i Menighedsrådenes Blad nr 04, side 12.

Præsentationsvideo

Klik i nederste højre hjørne for at se videoen i fuld skærm.

Hvem er jeg?

• Født og opvokset i Thy.
  • Grunduddannelse som sygeplejerske, arbejdet 11 år på forskellige hospitalsafdelinger.
  • Akademisk uddannelse fra Aarhus universitet, bl.a. fag på teologistudiet
  • Underviser i sygeplejerskeuddannelsen i mange år. Nu administrative opgaver indenfor uddannelsesområdet. Supervisoruddannet.
  • Valgt til Thisted menighedsråd, og valgt som kontaktperson.
  • Har siddet i menighedsråd for år tilbage i et lille sogn i Thy.
  • Gift, fire børn, fire svigerbørn og fire børnebørn.

Mærkesager

• Forholdet mellem kirke og stat bevares som beskrevet i Grundloven.
  • Samarbejde og dialog er vigtig for mig.
  • Samskabelse betyder for mig, at vi som kirke er åben for at skabe nytænkning og gode arrangementer ved at flere parter bidrager med ideer og opnår medejerskab og livsglæde.
  • Jeg er optaget af, at vi skal støtte menighedsrådene, de er kernen i kirken.

Hvorfor vil jeg i bestyrelsen?

• Stem på mig fordi jeg ønsker at repræsentere Aalborg stift og give ”Vandkantsdanmark” en stemme.
  • Jeg har erfaring i ledelse og organisatorisk arbejde fra blandt andet Y`s men.
  • Jeg er kirkehistorisk interesseret og er rundet af kristendommen som det grundlag, den danske kultur er bygget på.
  • Jeg er optaget af etik og retorik, og lader dette være mit grundlag for argumentation og dialoger i min deltagelse i opgaver.
  • Jeg kommer med nye perspektiver som valgt i menighedsråd i efteråret 2020.
  • Jeg har lang erfaring indenfor undervisning og pædagogiske tiltag, derfor vil jeg gerne være med til at bidrage med dette i forhold til udvikling af kurser og uddannelser.