Karin Skouboe - læg

Opstillet af: Randers og Omegn, Silkeborg, Djursland og Mols

Kirkepolitiske spørgsmål

Arbejdsgiver
Hvordan skal Landsforeningen fremme arbejdet med at blive forhandlingsberettiget arbejdsgiverorganisation?

Det er meget vigtigt, at Landsforeningen er med ved bordet i forhandlinger, og det er vigtigt, at der bliver arbejdet på, at Landsforeningen får klædt personer på til den opgave, det er at sætte sig ind i de ansattes overenskomster og får indhentet de nødvendige kompetencer til forhandlingerne. Der skal arbejdes på en afklaring om præsternes ansættelsesforhold, hvordan de skal aflønnes? Hvordan er menighedsrådenes rolle i ansættelsesforholdet?

Kirken og staten
Er der indenfor grundlovens rammer behov for at ændre på folkekirkens forhold til staten? I givet fald på hvilke områder?

Jeg synes ikke, der skal ske en ændring i forholdet – da det danske samfund bygger på de kristne grundprincipper – og det, synes jeg, skal bevares!

Kirkepolitiske spørgsmål

Tilstedeværelse
Hvad betyder det efter din opfattelse, at folkekirken skal være til stede i hele landet?

Der skal ske en styrkelse i støtte til de små sogne, så det er muligt at bevare folkekirken i udkantsdanmark, det er ofte op ad bakke, da det er de frivillige i menighedsrådene, der skal nå at sætte sig ind i ofte svære tekster, der kommer fra kirkeministeriet.

Mange steder er der ikke adgang til ansatte, der har tid til at arbejde med at sætte sig ind i teksterne. Kirkeministeriet skal være mere fleksible overfor ønsker om dispensationer fra menighedsrådene og ikke bare henvise til lovteksten.

Liv og vækst
Hvilke opgaver bør Landsforeningen påtage sig i forhold til menighedsrådenes arbejde med menighedens liv og vækst?

Der skal støttes op om projekter fra menighedsrådene, således at små sogne også finder det værd at sætte projekter i gang.

Jeg er i distriktsforeningssammenhænge støt på en opgivende holdning: ” det bliver alligevel skudt i sænk” Det skal vi væk fra, så også nye unge menighedsrådsmedlemmer ønsker at indgå i arbejdet omkring kirken.

Præsentationsvideo

Klik i nederste højre hjørne for at se videoen i fuld skærm.

Hvem er jeg?

• Lærer på specialskole gennem 40 år
  • Tillidsrepræsentant i over 30 år
  • Enke på 7. år – jeg har en stedsøn, 2 døtre og 3 børnebørn
  • Har deltaget i bestyrelsesarbejdet i Randers Freja gennem mange år
  • Valgt til næstformand i menighedsrådet i 1992 – formand fra 1996 til 2007
  • Fra 2007 har jeg været formand for 4 sognes fælles menighedsråd Rougsø Nord
  • Medlem af Århus Stiftsråd siden starten
  • De seneste 2 valgperioder formand for Randers og Omegns Distriktsforening

Mærkesager

• At være talsmand for de små sogne – som har en stor mission/betydning på landet
  • I 2017 besluttede Biskoppen i Århus, at hele Norddjurs Provsti skulle opdeles i 3 storpastorater – vi har gennem de første år her konstateret, at der er flere ting, som ikke har været gennemtænkt eller arbejdet grundigt nok med
  • Præsteansættelse i storpastorater (her sidder vi ca. 60-70 personer til ansættelsessamtalerne!)
  • Arbejde for at sognebåndsløsere i storpastorater får deres rettigheder tilbage
  • Arbejde for menighedsrådenes arbejdsvilkår bliver lettere – nemmere dispensationsmuligheder, så menighedsrådsmedlemmer kan gøre et stykke arbejde, selvom de ikke har ansat personale at trække på

Hvorfor vil jeg i bestyrelsen?

• Jeg har erfaring fra arbejdet i storpastorater – vigtigt når der arbejdes på at ændre struktur andre steder i landet.
  • Erfaring fra arbejdet med sammenlægning af små sogne
  • Erfaring fra sammenlægning af graverstillinger – her havde jeg god brug for mine kompetencer fra Tillidsmandsarbejdet fra mit lærerarbejde.
  • Hvis du er sognebåndsløser, og du ønsker at bevare dine rettigheder i storpastorater. Regler herom skal ændres.
  • Deltager i udvalgsarbejde under Århus Stift: ”Når grænser flyttes” og kan hermed arbejde både i det nære og det mere overordnede.
  • Arbejde for at ændre den procedure ved præsteansættelser i storpastorater.