Inge Kjær Andersen - læg

Hans Egedes
Stift:
Aalborg
Opstillet af: Vestvendsyssel, Himmerland, Thisted, Morsø, Budolfi.
Støttet af: Vendsyssel

Kirkepolitiske spørgsmål

Arbejdsgiver
Hvordan skal Landsforeningen fremme arbejdet med at blive forhandlingsberettiget arbejdsgiverorganisation?

Ved at opdatere og videreudvikle den eksisterende strategi. Gennem en bevidst og dialogsøgende kontakt til ministerier og politikere. Sagt med andre ord - aktiv lobbyvirksomhed.

Ved at hjælpe især kontaktpersoner og daglige ledere med at skabe gode arbejdspladser, så folkekirken er en attraktiv arbejdsplads. Ved fortsat at tage ansvar for at finde løsninger i samarbejde med relevante parter.

Kort sagt ved at være, handle og optræde som den organisation af arbejdsgivere Landsforeningen er.

Kirken og staten
Er der indenfor grundlovens rammer behov for at ændre på folkekirkens forhold til staten? I givet fald på hvilke områder?

Ja, dels for at Landsforeningen som arbejdsgiverrepræsentant for menighedsrådene kan få forhandlingsretten, dels fordi der skal være mere demokrati omkring folkekirkens økonomi.

Folketinget skal leve op til grundlovens ord ”folkekirkens forfatning ordnes ved lov”, og folkekirken skal selv tage et større ansvar. Det betyder ikke, at jeg går ind for, at kirke og stat skal adskilles.

Kirkepolitiske spørgsmål

Tilstedeværelse
Hvad betyder det efter din opfattelse, at folkekirken skal være til stede i hele landet?

At kirken skal være der, hvor folk er og lever livet - også uden for landets grænser. Kirken skal være nærværende både fysik, digitalt og som relevant aktør i samfundet.

Liv og vækst
Hvilke opgaver bør Landsforeningen påtage sig i forhold til menighedsrådenes arbejde med menighedens liv og vækst?

Landsforeningen skal understøtte, at gode ideer og initiativer spredes. Landsforeningen skal klæde menighedsrådene på til rollen som myndigt lægfolk og understøtte, at den teologiske debat blomstrer lokalt og ikke alene bliver for gejstlige.

Når menighedsråd eller provstier vil samarbejde om initiativer i forhold til arbejdet med liv og vækst, diakonalt arbejde, så skal Landsforeningen, ligesom når der er tale om samarbejder på andre områder, vejlede og rådgive i, hvordan det gøres organisatorisk og demokratisk.

Præsentationsvideo

Klik i nederste højre hjørne for at se videoen i fuld skærm.

Hvem er jeg
Jeg har:

• 20 års erfaring med menighedsrådsarbejde 12 år som formand
  • siddet to perioder i Landsforeningen, er næstformand og formand for Personaleudvalget
  • repræsenteret Landsforeningen i Arbejdsmiljørådet, IT-følgegruppen, HR-gruppen og arbejdsgrupper nedsat af kirkeministeriet
  • i 10 år været bestyrelsesmedlem i Danske Sømands -og Udlandskirker, næstformand siden 2013
  • Årgang 1977, uddannet cand.scient.adm, specialkonsulent i Rebild Kommune.

Mærkesager

• At få forhandlingsretten og sikre at folkekirken er en attraktiv arbejdsplads
  • Styrke samarbejdet/dialogen med politikere, biskopper, Kirkeministeriet og faglige organisationer og dermed styrke Landsforeningens position og rolle
  • Sikre et velfungerende, tidssvarende og brugervenligt IT herunder især et nyt intranet
  • Styrke Landsforeningens sekretariat - flere rådgivningskræfter og mere lokal tilstedeværelse
  • Arbejde for at imødegåpræstemangel

Hvorfor vil jeg i bestyrelsen?

• Jeg har kvalifikationer, viljen, netværket og erfaringer, der gør, at jeg kan gøre en forskel på den landspolitiske scene og give landsforeningen og dermed vores medlemmer menighedsrådene en klar og tydelig stemme.
  • Jeg skaber gode pragmatiske løsninger og sikrer indflydelse til Landsforeningen/menighedsrådene
  • Du ved, hvor du har mig. Jeg siger tingene lige ud, og jeg tager altid gerne dialogen.
  • Jeg kan sikre kontinuitet i forhold til det vigtige arbejde med eksempelvis at få forhandlingsretten og skabelse af et nyt intranet til erstatning for DAP’en.
  • Jeg vil sikre udvikling og fornyelse med respekt for traditionerne