Tom Ebbe Jakobsen - læg

Telefon: 20 12 14 11
Menighedsråd: Balle
Stift: Aarhus
Opstillet af: Silkeborg, Favrskov, Odder – Skanderborg, Århus, Randers og omegn, Djursland og Mols

Kirkepolitiske spørgsmål

Arbejdsgiver
Hvordan skal Landsforeningen fremme arbejdet med at blive forhandlingsberettiget arbejdsgiverorganisation?

Landsforeningen skal bistå menighedsrådene med rådgivning omkring løn og ansættelsesforhold dels ved løbende orientering via DAP og Landsforeningens blad og dels via direkte henvendelse til Landsforeningens konsulenter.

Landsforeningen skal være den foretrukne samarbejdspartner i tunge sager som f.eks. afskedigelsessager.

Jeg vil fortsat arbejde for, at vi fastholder menighedsrådenes ansvar som arbejdsgiver. Som menighedsrådenes forening skal vi hjælpe med at lede, rekruttere og sikre et godt arbejdsmiljø.

Landsforeningen skal fortsat arbejde målrettet og stringent på at blive en arbejdsgiverorganisation – hellere i dag end i morgen.

Kirken og staten
Er der indenfor grundlovens rammer behov for at ændre på folkekirkens forhold til staten?  I givet fald på hvilke områder?

Folkekirken er Danmarks største trossamfund og tilhører den evangelisk-lutherske tro. Folkekirken blev grundlagt med Grundloven i 1849, hvor der står skrevet at ”den evangelisk-lutherske kirke er Den Danske Folkekirke og understøttes som sådan af staten".

Jeg vil fortsat arbejde for:

• at Den Danske Folkekirke består som Folkets kirke og at den forbliver som en del af Danmarks Riges Grundlov.
  • At menighedsrådene forsat sammen med provstiudvalgene har ansvar for de lokale økonomiske midler og på statsniveau får en væsentlig større indflydelse over midlerne i Fællesfonden.

Indflydelse på Fællesfonden får menighedsrådene ved at Kirkeministeriets budgetsamråd og budgetfølgegruppe sammenlægges til en organisation med repræsentation fra alle landets ti stifter.

Kirkepolitiske spørgsmål

Tilstedeværelse
Hvad betyder det efter din opfattelse at folkekirken skal være tilsted i hele landet?

Kirkens tilstedeværelse er vigtig, for kun ved tilstedeværelse kan kirken være nærværende, dvs. folkekirken skal være til stede overalt i landet under følgende overskrift: ”Vi skal have en folkekirke, for at ingen i Danmark skal have langt til kirke og præst”.

Der skal i nærområdet/den lokale kirke være:

• Adgang til kirkelige handlinger og muligheden for at tale med en lokal præst
  • De fysiske rammer: Kirke, kirkegård og mødelokaler.
  • Myndigt lægfolk som påtager sig ansvar for kirkens liv og vækst.

Samarbejde både vedr. forkyndelse og teknisk administrativt arbejde mellem sogne og provsti skal sikres i det omfang, partnerne er enige herom.

Liv og vækst
Hvilke opgaver bør Landsforeningen påtage sig forhold til menighedsrådenes liv og vækst?

Det er menighedsrådet, der har ansvaret for sognets liv og vækst. I dette arbejde skal Landsforeningen inspirere menighedsrådene og give gode råd og ideer på tværs af sognene/landet.

Præsentationsvideo

Klik i nederste højre hjørne for at se videoen i fuld skærm.

Hvem er jeg?
Født 1958 gift siden 1979.
Revisoruddannet – registreret revisor (nu deponeret)
Arbejdet med økonomi i skoleverdenen i 30 år
Siden 2019 som økonomiansvarlig på FGU Sydøstjylland

Medlem af:
Risskov menighedsråd 1986 – 1990
Balle menighedsråd 1992 – formand siden 2008
Formand for byggeudvalget vedr. ny kirke i Balle sogn (indvies 2022)
Aarhus Stiftsråd siden 2008
Kirkeministeriets budgetsamråd siden 2013
Bestyrelsen i Landsforeningen siden 2017
Bestyrelsen folkekirken.dk

Mærkesager
Den danske folkekirke er FOLKETS kirke, og jeg vil være med til at sikre, at der er plads til alle. Kirke og stat hænger sammen og skal ikke adskilles.

De enkelte menighedsråd skal fortsat have ledelsesretten i forhold til personale og bygninger. Beslutninger skal tages lokalt.

Landsforeningen som en væsentlig spiller på kirkeområdet til gavn for menighedsrådene

Samarbejde mellem menighedsråd, provstiudvalg og stiftsråd

At Landsforeningen forsætter arbejdet med at blive arbejdsgiverforening

Hvorfor vil jeg i bestyrelsen?
Jeg blev valgt til bestyrelsen i Landsforeningen af Menighedsråd i 2017 og vil gerne, med den erfaring jeg har fået i den første periode, forsætte det arbejde, jeg dengang blev valgt til, i endnu en periode.

Jeg vil fortsat arbejde for at Landsforeningen af Menighedsråd forbliver en stærk interesseorganisation, således de lokale menighedsråd kan finde styrke til det daglige arbejde.

Jeg vil fortsat være med til at sikre at Landsforeningen af Menighedsråd har et solidt og konstruktivt samarbejde og en god dialog med præsteforeningen, provsteforeningen og bispekollegiet.

Nøgleordene er: løsninger frem for konflikt.