Frede Hansen - læg

Opstillet af: Skive-Salling

Kirkepolitiske spørgsmål

Arbejdsgiver
Hvordan skal Landsforeningen fremme arbejdet med at blive forhandlingsberettiget arbejdsgiverorganisation?

Jeg går ind for den danske model også skal gælde for folkekirken.

Det vil være fint af få oprettet et lønningsnævn, som foreslået i betænkning 1544 fra april 2014. Landsforeningen er allerede i dag arbejdsgiver for menighedsrådene, men har ikke forhandlingsretten. Det er ikke holdbart i længden, at kirkeministeriet skal forhandle på menighedsrådenes vegne. Det vil jeg arbejde for at ændre i landsforeningens bestyrelse.

Kirken og staten
Er der indenfor grundlovens rammer behov for at ændre på folkekirkens forhold til staten? I givet fald på hvilke områder?

kirkens særlige forhold i en krisetid. - Det kan vi ikke leve med fremover.

I grundlovens §4 siges det, at folkekirken understøttes af staten, og ikke drives af staten.

Siden grundloven blev skrevet i 1849, har det været meningen, at det skulle nedskrives, hvad der var kirkens opgaver (de indre anliggender), og hvad der var statens opgaver. Derfor synes jeg, det var trist, at den store betænkning 1544 om en mere sammenhængende og moderne styringsstruktur for folkekirken ikke blev vedtaget i folketinget.

Coronatiden har vist, at vi mangler et udvalg til at tage sig af arbejdet med at få fastslået, hvilke opgaver, der hører under kirken og hvilke, der er statens opgaver, så vi undgår at få et påbud om at låse kirkerne, som det skete til påske sidste år. Især når vi har en minister, der ikke forstår kirkens særlige forhold i en krisetid. Men som grundloven angav, skulle folkekirken ikke være en statsinstitution, men en statsunderstøttet institution, der på lignende måde som kommunerne styrer sine anliggender selv.

Kirkepolitiske spørgsmål

Tilstedeværelse
Hvad betyder det efter din opfattelse, at folkekirken skal være til stede i hele landet?

Folkekirken bør være til stede lokalt på mange forskellige måder i samfundet – med gudstjeneste, sjælesorg, undervisning og diakoni.

I sogne hvor præsten er presset arbejdsmæssigt med mange konfirmander, tumlinger og skole/kirke samarbejde, er det vigtigt, at menighedsrådet får lov til at ansætte en kirke og kulturmedarbejder til undervisning og aflastning af præsten.

Det er vigtigt, at det lokale menighedsråd tager initiativer til at aktivere børn og unge – om muligt med hjælp af frivillige, og tager sig tid til at deltage i gudstjenesterne til gavn for fællesskabet.

Liv og vækst
Hvilke opgaver bør Landsforeningen påtage sig i forhold til menighedsrådenes arbejde med menighedens liv og vækst?

Vi skal arbejde for, at folkekirkens potentiale som relevant samarbejdspartner på de diakonale og sociale område sættes på dagsordenen i hele landet. Der må fremover være kirkens opgave at oplære og undervise de døbte i den kristne tro.

I de tyndt befolkede områder vil jeg anbefale menighedsrådene at samarbejde med de lokale foreninger for at opnå et bedre sammenhold i sognet. Blandt andet ved at opfordre frivillige til at deltage i det praktiske arbejde ud fra kirken. Det vil også være med til at give et godt fællesskab.

Præsentationsvideo

Klik i nederste højre hjørne for at se videoen i fuld skærm.

Hvem er jeg?

• Uddannet landmand, arbejder nu som salgskonsulent.
  • Har været med i slagteribestyrelse og Landsudvalg på Axelborg.
  • Tidligere formand for Selde menighedsråd.
  • Nuværende formand for Resen menighedsråd, hvor vi har stor glæde af et godt samarbejde med skolen og stor tilslutning til babysang og minikonfirmander.
  • Tidligere formand for distriktsforeningen i Salling
  • Medlem af Landsforeningens bestyrelse fra 2001 til 2013, heraf 8 år i forretningsudvalget.
  • Enkemand, 3 børn og 4 børnebørn.

Mærkesager

Landsforeningen skal fremme arbejdet med at blive forhandlingsberettiget og dermed få større indflydelse på kirkens hverdag.

Efter min mening er det vigtigt, at vi er markant til stede i alle hjørner af vort land og viser, at vi er en relevant og tidssvarende medspiller i vor hverdag.

Landsforeningen skal i bedst muligt omfang støtte de lokale menighedsråds arbejde for at vedligeholde og forbedre menighedernes liv og ønskede vækst.

Hvorfor vil jeg i bestyrelsen?
Jeg vil arbejde for at få fastslået, hvad der er kirkens opgaver, og hvad der er statens opgaver. F.eks. at aflåse alle kirker, som vi blev pålagt i påsken sidste år, burde det være kirkens opgave at tage stilling til. Man burde have bedt kirken om selv at fremkomme med et forslag til, hvordan folkekirken ville sikre overholdelsen af sundhedsmyndighedernes retningslinjer i forbindelse med kirkernes brug. Kirkerne har i krisesituationer altid haft en særstilling, men for første gang i folkekirkens historie har kirkedøren været låst i en krisesituation. Det kan vi ikke leve med!

Mit fokus vil herudover være på ovennævnte mærkesager med arbejdet med børn og unge.

Jeg stiller op som kandidat til Landsforeningen, fordi jeg har en stor erfaring i bestyrelsesarbejde både inden for erhvervslivet og kirken, og jeg brænder for arbejdet med at forbedre kendskabet til kirkens budskab.