Doris Krarup Mogensen - læg

Opstillet af: Fyen

Kirkepolitiske spørgsmål

Arbejdsgiver
Hvordan skal Landsforeningen fremme arbejdet med at blive forhandlingsberettiget arbejdsgiverorganisation?

Ærligt så kender jeg ikke helt nok til, hvordan det ser ud lige nu. For mig vil det være en helt naturlig del, at Landsforeningen får forhandlingsretten.

Kirken og staten
Er der indenfor grundlovens rammer behov for at ændre på folkekirkens forhold til staten? I givet fald på hvilke områder?

En naturlig del af den danske folkekirke. Jeg kan ikke forstille mig en adskillelse fra hinanden.

Kirkepolitiske spørgsmål

Tilstedeværelse
Hvad betyder det efter din opfattelse, at folkekirken skal være til stede i hele landet?

Jeg undrer mig lidt om spørgsmålet. For mig er det helt almindeligt og naturligt, at folkekirken skal være til stede i hele landet. For mig at se, vil den danske folkekirke altid være til stede i hele landet.

Jeg syntes at det er vigtigt, at den danske folkekirke er rummeligt og hele tiden følger med tidens udvikling. Den danske folkekirke følger Danmarks befolkning lige fra fødsel til død, samt alt hvad der sker ind i mellem i livet.

For mig vil det være tomt hvis den danske folkekirke ikke fandtes, et sted til ro og fordybelse. Et sted til at være folkelig, en kirke som er rummelig, har stor betydning for rigtig mange i dagens Danmark.

Jeg synes der er en grund til, at det hedder FOLKEKIRKE. Et fundament i den danske grundlov samt i den danske befolkning.

Liv og vækst
Hvilke opgaver bør Landsforeningen påtage sig i forhold til menighedsrådenes arbejde med menighedens liv og vækst?

Vi snakker meget Liv og Vækst i folkekirken, men er den danske folkekirke ikke liv og vækst.

Jeg ved, at i mange år har vi i menighedsrådene snakket meget mursten, økonomi, personaleansvar og tunge arbejdsbyrder for menighedsrådene. Det at sætte troen og kirken i højsæde, synes jeg, er kommet mere og mere frem. Det er et spændende område, Landsforeningen kan være med til at formidle ud til menighedsråd.

Jeg er sikker på, at den næste tid vil Liv og Vækst komme frem. For mig at se ligger det som et arbejdspunkt mellem Landsforening og menighedsrådene i samarbejde at finde den rigtige vej sammen.

Præsentationsvideo

Klik i nederste højre hjørne for at se videoen i fuld skærm.

Hvem er jeg?

• Selvstændig psykoterapeut, familierådgiver, supervisor og familiebehandler. Gift med Jens, 2 voksne børn samt 2 børn, som har valgt os til deres familie
  • Formand i Veflinge menighedsråd, lige startet min 5. periode. Jeg finder fortsat stor fornøjelse og inspiration ved at sidde der. Jeg sidder i Bogense Provsti på mit andet år og stiller op til Provstivalg i år. Jeg er valgt ind i Stiftsrådet.
  • Formand i Fyens stifts distriktsforening, lige startet min 3. periode.

Mærkesager

• Uddannelse til menighedsråd
  • Migrantarbejde
  • Samarbejde med Provsti
  • Arbejdsgiverfunktion
  • Land og by

Vi kan aldrig blive dygtige nok til vores arbejde i kirken. Der kommer flere opgaver ud til den danske folkekirke, som kræver samarbejde mellem mange instanser.

Samarbejde mellem Landsforeningen, menighedsråd og provstier, synes jeg giver mere nærvær i kirken. Hvorfor opfinde noget et sted, når det fungerer og findes andre steder, som vi kan lære af.

Hvorfor vil jeg i bestyrelsen?
Jeg vil i bestyrelsen, fordi jeg synes den er en naturlig del af den danske folkekirke. Når vi siger folkekirke, siger vi også det danske samfund.

Jeg vil gerne arbejde på uddannelse til menighedsråd og tværgående samarbejde med forskellige instanser. Der er mange spændende opgaver i menighedsrådene, og jeg ser det som en styrke, at vi kan arbejde sammen om det.

Jeg har siddet i Fyens stifts menighedsråd i 3 perioder, hvilket giver mig mulighed for at lave spændende kurser, foredrag og uddannelser mange steder. For mig er det naturligt at kirken er i min dagligdag. Det er også naturligt for mig at arbejde i menighedsråd og hele tiden etablere samarbejde med forskellige instanser.

Jeg vil gerne være med til at styrke samarbejdet mellem Landsforeningen, Stifter, provstier og menighedsråd.