Anton Pihl - læg

Anton Pihl Foto Kandidatpræsentation (1)

Baggrund

Navn: Anton Pihl
E-mail: antonkristianpihl@gmail.com
Telefon: 51 26 41 29
Menighedsråd: Vesterbro
Stift: København
Opstillet af: København og Frederiksberg

Præsentationsvideo

Kirkepolitiske spørgsmål

Tilstedeværelse
Hvad betyder det efter din opfattelse, at folkekirken skal være til stede i hele landet?

Folkekirken er først og fremmest til stede i form af mennesker, som er nærværende: præster og menighedsrådsmedlemmer, ansatte og frivillige.

Folkekirkens tilstedeværelse betyder, at der overalt i landet er adgang til gudstjenester, kirkelige handlinger og muligheden for at tale med en præst. Vi skal tage hånd om de fysiske rammer, kirkebygningerne og kirkegårdene, samtidig med, at vi bliver gode til at være til stede på nettet og på de sociale medier.

Landsforeningen skal være med til at finde gode løsninger på, at der er en stigende ulighed mellem menighedsrådenes økonomiske råderum, at der opleves præstemangel flere steder, og at flere og flere opgaver overskrider sognegrænserne.

Liv og vækst
Hvilke opgaver bør Landsforeningen påtage sig i forhold til menighedsrådenes arbejde med menighedens liv og vækst?

Menighedsrådenes læge og gejstlige medlemmer har i fællesskab ansvar for menighedens liv og vækst. Landsforeningen skal inspirere til arbejdet i menighedsrådet og være med til at dele og formidle de gode idéer på tværs af landet.

I disse år kaldes der i stigende grad på folkekirken. Landsforeningen skal være med til at holde gang i debatterne om diakoni og mission og om kirkens og kristendommens plads i samfundet.

En af folkekirkens store udfordringer er, at færre børn bliver døbt. Det kræver både en lokal og en landsdækkende indsats. Som en bred kirkelig organisation kan Landsforeningen sammen med andre folkekirkelige aktører være med til at gøre en forskel.

Kirkepolitiske spørgsmål

Arbejdsgiver

Hvordan skal Landsforeningen fremme arbejdet med at blive forhandlingsberettiget arbejdsgiverorganisation?

Landsforeningen varetager allerede hovedparten af de opgaver, som en arbejdsgiverorganisation har. Det er et naturligt næste skridt, at Landsforeningen også får forhandlingsretten på medlemmernes vegne.

Bestyrelsen fremlægger i år en plan for, hvordan arbejdsgiverorganisationen skal se ud, og hvad der skal ske, for at Landsforeningen kan opnå forhandlingsretten. Den bakker jeg op om. Jeg vil gerne give mit bidrag til, at Landsforeningen har gode forbindelser til regering og Folketing og et godt samarbejde med folkekirkens faglige organisationer.

Kirken og staten

Er der indenfor grundlovens rammer behov for at ændre på folkekirkens forhold til staten? I givet fald på hvilke områder?

Det er vigtigt at bevare det nære forhold mellem folk og kirke i Danmark og mellem stat og kirke. Staten har et særligt ansvar over for folkekirken og de mange repræsentanter for folkekirkens medlemmer, som løfter en væsentlig opgave i menighedsrådene.

Folkekirkens medlemmer finansierer gennem kirkeskatten en række opgaver, som er til gavn for samfundet som helhed. Jeg tænker her ikke mindst på menighedsrådenes indsats for kirkegårde og kulturarv, sang og musik og det lokale kulturliv.

For mig er det vigtigt, at folkekirkens medlemsdemokrati udvides til også at omfatte forvaltningen af den del af kirkeskatten, som via Fællesfonden går til de opgaver, som folkekirken er fælles om på landsplan.

Klik i nederste højre hjørne for at se videoen i fuld skærm.

Hvem er jeg?
Jeg har 12 års erfaring som menighedsrådsmedlem på Vesterbro i København. I fire år var jeg menighedsrådsformand. Jeg har også siddet i provstiudvalg i fire år. Siden 2017 har jeg været medlem af Landsforeningens bestyrelse, hvor jeg bl.a. sidder i forretningsudvalget.

Jeg er museumsinspektør på Greve Museum og projektleder for videreudviklingen af Mosede Fort – Danmark 1914-18. Derudover virker jeg som konsulent, foredragsholder og flagekspert.

Mærkesager
Jeg brænder for at bevare det stærke bånd mellem folk og kirke i Danmark. Jeg brænder for styrkelse af medlemsdemokratiet i folkekirken, for rekruttering til menighedsrådene, for god ledelse og godt samvirke på alle niveauer i folkekirken og for samarbejde på tværs af sognene.

Jeg er optaget af, hvordan vi bedst sikrer, at folkekirken fortsat er til stede overalt i landet, på mange forskellige måder og over for mange forskellige målgrupper.

Hvorfor vil jeg i bestyrelsen?
Jeg vil arbejde for, at Landsforeningen forbliver en relevant interesseorganisation for sine medlemmer. Andre aktører skal opleve Landsforeningen og distriktsforeningerne som gode samtalepartnere på alle niveauer.

Jeg vil arbejde for, at menighedsrådene får de bedst mulige arbejdsbetingelser, og at det fortsat er attraktivt at blive valgt til at tage ansvar for kirkens liv og vækst.

Jeg vil arbejde for, at Landsforeningen kommer endnu tættere på medlemmerne. Også de medlemmer, som er valgt til at varetage vigtige opgaver i provstiudvalg og stiftsråd, skal opleve Landsforeningen som deres forening.

Jeg står for samarbejde på tværs af landet og på tværs af politiske uenigheder. Jeg vil gerne være med til at finde gode løsninger på, hvordan folkekirken skal håndtere fremtidens udfordringer.