24. FEBRUAR 2023

Hvordan bliver overenskomstkravene til?

Medlemsdemokrati er et afgørende element i Landsforeningen. Derfor beder vi vores medlemmer om at bidrage med forslag og input til, hvad vores forhandlere skal bringe i spil til overenskomstforhandlingerne.

Overenskomst (2)

Colourbox

Vores sekretariat har løbende i forbindelse med rådgivningen af medlemmerne samlet viden og erfaring om, hvad der kunne være behov for at søge ændret i forbindelse med fornyelsen af overenskomsterne. Derudover giver vi også medlemmerne mulighed for at komme med inputs.

LÆS OGSÅ: Kom godt i gang med at tale overenskomst

På den baggrund udarbejdes et oplæg, som behandles i Personaleudvalget med henblik på at fastsætte den politiske målsætning for resultatet af forhandlingerne og dermed også mandatet til vores forhandlere.

Vores forhandlere mødes herefter med Kirkeministeriet for at fastlægge arbejdsgiversidens krav til de nye overenskomster.

Da Kirkeministeriet forhandler på baggrund af en bemyndigelse fra Finansministeriet (Medarbejder- og Kompetencestyrelsen) godkendes kravene her, ligesom der også kan være tale om, at man fra Finansministeriet (Medarbejder- og Kompetencestyrelsen) bliver pålagt at rejse krav til forhandlingerne.