24. FEBRUAR 2023

Hvem er omfattet af overenskomsterne på folkekirkens område?

I overenskomsterne er det aftalt, hvem der er omfattet af den enkelte aftale. Det kaldes dækningsområdet.

Kirke

Illustration: Colourbox

På folkekirkens område er det for visse af overenskomsternes vedkommende aftalt, at man først er omfattet af overenskomsten, hvis ansættelsesforholdet har en varighed på mere end én måned, og man er ansat med 8 løntimer per uge og derover.

Kerneopgaver
For størstedelen af overenskomsterne er kerneopgaverne afgørende for, om og hvilken overenskomst en medarbejder bliver omfattet af. Det fremgår fx af organisationsaftale for kirkefunktionærer med kerneopgaver som kirketjener eller graver, at dækningsområdet er kirkefunktionærer med kerneopgaver som kirketjener eller graver ansat af menighedsråd inden for folkekirken.

Det er så nærmere defineret i protokollaterne, hvad kerneopgaverne er. Ovenstående er et eksempel på, at man ved afgrænsningen af dækningsområdet har lagt vægt på, hvilke opgaver der udføres.

Uddannelsesoverenskomst
Der findes også overenskomster, hvor man for at være omfattet af dækningsområdet skal have en særlig uddannelse. Det kaldes en uddannelsesoverenskomst. Organistoverenskomsten er et eksempel på en uddannelsesoverenskomst, hvor det er aftalt, hvilke uddannelser, der opfylder betingelserne for, at den pågældende medarbejder er omfattet af overenskomstens dækningsområde.

#overenskomstforhandlinger