24. FEBRUAR 2023

Hvem forhandler, og hvad forhandles der om?

Hvem forhandler og indgår aftaler om overenskomster? Og hvad forhandles der om?

Håndtryk

Illustration: Colourbox

Arbejdsgiversiden
På folkekirkens område er det Finansministeriet (Medarbejder- og Kompetencestyrelsen), der repræsenterer arbejdsgiversiden og dermed også forhandler og indgår aftaler på menighedsrådenes vegne.

Finansministeriet (Medarbejder- og Kompetencestyrelsen) bemyndiger dog typisk Kirkeministeriet til inden for visse rammer at forhandle og indgå aftaler, som alene skal gælde på folkekirkens område.

Når overenskomsterne skal forhandles, sidder Landsforeningen med ved forhandlingsbordet, og vores opgave er at varetage vores medlemmers interesser, præcis som de faglige organisationer gør.

Vi kender til menighedsrådenes hverdag- både fra vores daglige rådgivning og fra de input, vores medlemmer bidrager med i forbindelse med forberedelserne af forhandlinger om fornyelse af overenskomsterne. På den baggrund har vi et godt og solidt grundlag for at få indflydelse på resultatet af forhandlingerne.

Lønmodtagersiden
På lønmodtagersiden er det centralorganisationerne, der i henhold til hovedaftalen kan forhandle og indgå aftaler om overenskomster.

Centralorganisationerne forhandler og indgår gennem deres forhandlingsfællesskab, CFU, aftaler om de generelle aftaler på statens område med Finansministeriet (Medarbejder- og Kompetencestyrelsen).

Centralorganisationerne forhandler og indgår aftaler om fællesoverenskomster på statens område med Finansministeriet (Medarbejder- og Kompetencestyrelsen).

På folkekirkens området forhandler og indgår Centralorganisationerne aftaler om organisationsaftaler og protokollater med Kirkeministeriet i det omfang Kirkeministeriet er bemyndiget hertil af Finansministeriet (Medarbejder- og Kompetencestyrelsen).

Centralorganisationerne kan bemyndige deres medlemmer, de forhandlingsberettigede organisationer, til selv at forhandle og indgå aftaler.

På Folkekirkens område har Offentligt Ansattes Organisationer (OAO) bemyndiget sine medlemmer til selv at forhandle og bistår dem selvfølgelig under forhandlingerne. Det betyder, at 3F, Forbundet af Kirke- og Kirkegårdsansatte (FAKK) og Danmarks Kirketjenerforening selv skriver under på aftalerne med Kirkeministeriet.

CO10 har ikke givet sine medlemsorganisationer på folkekirkens område bemyndigelse til selv at forhandle og indgå aftaler, og derfor står CO10 som underskriver på aftalerne med Kirkeministeriet.

Dansk Organist og Kantorsamfund (DOKS) har selvstændig forhandlingsret, men indgår i Akademikernes forhandlingsaftale. Det betyder, at DOKS er bemyndiget til at forhandle for sine medlemmer.

Hvad forhandles der om?
Når der forhandles, er der tale om forhandling om fornyelse af overenskomsterne, altså hvilke løn- og ansættelsesvilkår, der skal gælde i den kommende overenskomstperiode.

Såvel lønmodtager- som arbejdsgiversiden vil derfor se på den eksisterende aftale med henblik på at kunne forbedre vilkårene for dem, de repræsenterer. På den baggrund stiller man krav om fx ændrede arbejdstidsregler, uddannelseskrav og tillæg.

Når man forhandler, er der populært sagt tale om en byttehandel, og man indgår selvsagt kun i en byttehandel, hvis man mener, man får samme værdi igen som det, der gives i bytte.

#overenskomstforhandlinger