Overenskomst

Hvad er en overenskomst? Hvordan bliver den til? Find svar og nyttig viden her.

Overnskomst
84371 OK24 Grafikelementer10 (1)

Hvad er en kollektiv overenskomst?

Overenskomsten bestemmer blandt andet løn- og pensionsforhold, regler om arbejdstid og opsigelse samt hvordan man løser tvister.

Økonomilov (1)

Hvad er et overenskomstgrundlag?

Når man taler om overenskomster, kalder man det ofte overenskomstgrundlaget eller bare 'overenskomsten for det pågældende område'.

84371 OK24 Grafikelementer3

Hvad er den danske model?

Lønmodtagerne og arbejdsgiverne taler sig som hovedregel til rette om løn-og ansættelsesvilkår, dette kaldes også for 'den danske model'. Rammerne for samarbejdet mellem arbejdsmarkedets parter kaldes hovedaftaler.

Håndtryk

Hvem forhandler, og hvad forhandles der om?

Hvem forhandler og indgår aftaler om overenskomster? Og hvad forhandles der om?

Kirke

Hvem er omfattet af overenskomsterne på folkekirkens område?

I overenskomsterne er det aftalt, hvem der er omfattet af den enkelte aftale. Det kaldes dækningsområdet.

Overenskomst (2)

Hvordan bliver overenskomstkravene til?

Medlemsdemokrati er et afgørende element i Landsforeningen. Derfor beder vi vores medlemmer om at bidrage med forslag og input til, hvad vores forhandlere skal bringe i spil til overenskomstforhandlingerne.

Overnskomst

Hvordan foregår overenskomstforhandlingerne?

Finansministeriet (Medarbejder- og Kompetencestyrelsen) udarbejder en køreplan for overenskomstforhandlingerne, og i denne fastsættes også en dato for udvekslingen af krav mellem parterne.

Krav OK24 (1)

OK24 - sådan gik forhandlingerne

Vi kom godt i mål med at sikre gode betingelser for det lokale kirkeliv med attraktive lokale arbejdspladser.