26. JANUAR 2022

Til kamp mod seksuel chikane

Folkekirkens Arbejdsmiljøråd styrker indsatsen i kampen mod seksuel chikane.

Krænkelser Klip

Af: Arbejdsgiver og Rådgivning, Red. Anja Christensen

Det sker på baggrund af tal fra Arbejdsmiljø og Helbred, der tidligere i år viste, at branchen for religiøse institutioner og begravelsesvæsen, som folkekirken er del af, er en af de brancher, der har en særlig høj forekomst af seksuel chikane og andre krænkende handlinger.

Nye vejledninger
Tidligere på året har Folkekirkens Arbejdsmiljøråd i samarbejde med Kirkeministeriet opdateret ”Vejledning om håndtering af seksuel chikane og krænkende handlinger på de folkekirkelige arbejdspladser” og denne vejledning bliver nu suppleret med to nye vejledninger.

Den første vejledning er ”Dialog til omgangstone”, der giver redskaber til, hvordan man på de folkekirkelige arbejdspladser kan sætte gang i dialogen om grænser og krænkelser.
Den næste er en procesvejledning, der trin for trin giver overblik over, hvordan de folkekirkelige arbejdspladser skal forholde sig, hvis de står med en konkret sag.

Til alle folkekirkelige arbejdspladser
Arbejdsmiljørådet består af repræsentanter fra både arbejdergivere og arbejdstagere, og de to ledelsesstrenge er altså enige om, hvad der skal gøres i konkrete sager, og også hvordan man bør arbejde i et forebyggende perspektiv. Derfor kan procesvejledningen og guiden bruges af alle parter i folkekirken, både menighedsrådene og ansatte, og de nye materialer er henvendt til alle folkekirkelige arbejdspladser.

Materialet findes her på Kirketrivsel.dk

#Chikane